Dela sidan:

2017 fick Trafiknämnden i Stockholm stad i uppdrag att införa etiska riktlinjer för den reklam som visas upp på de ytor som kontrolleras av Stockholms stad. Riktlinjerna gäller främst sexistisk men även rasistisk reklam. 

Frågan har därefter skickats vidare till Stadsledningskontoret som i måndags tog beslut om att klubba igenom de nya riktlinjerna. Några förändringar till det ursprungliga förslaget gjordes dock och riktlinjerna kommer nu att följa ICC:s och RO:s regler kring könsdiskriminerande reklam. Trafiknämnden kommer även att hålla en tät dialog med olika branschaktörer för att utvärdera de nya riktlinjerna.

I det förslag som lämnades från Trafiknämnden fanns en skrivelse om att all reklam skulle förhandsgranskas av dem samt att de kunde kräva att sexistisk reklam skulle plockas ned inom 24 timmar. Den skrivelsen har dock tagits bort, något som branschorganisationen Sveriges Annonsörer välkomnar.

– Istället för egna etiska riktlinjer kommer staden tillämpa de riktlinjer som reklambranschen har tagit fram och den praxis som arbetats fram under många år. Vi är glada att man frångick det ursprungliga förslaget eftersom befintliga riktlinjer och utarbetad praxis svarar mot det behov som staden har för att motverka att oetisk reklam förekommer på stadens reklamytor. Branschen tar idag ansvar genom bland annat utbildningar som organisationer som Sveriges Annonsörer med flera har och inte minst Reklamombudsmannen. Tillsammans görs ett gediget arbete att stävja schabloniserade, sexistiskt och objektifierande reklam och det är ett arbete som fortgår, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

De kriterier som reklamen kommer att bedömas efter är:

1. Reklam som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande (objektifierande reklam).
2. Reklam som visar en stereotyp bild av könsrollerna och som därigenom framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt (schabloniserande reklam).
3. Reklam som på något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor eller män.



Dela sidan: