Dela sidan:

Eleni Stefanou är bland annat ansvarig för The Guardians kampanjer i sociala medier. Hon producerar även material utanför plattformen för att väcka engagemang och har tidigare drivit British Film Institute's sociala medier. 

När hon talade under NMI så berättade hon om hur arbetet med The Guardians sociala medier-kanaler såg ut. När det kommer till digitala medier anser Eleni Stefanou att det tidigare handlat om att först och främst se det utifrån publikens behov, men på senare tid har det blivit allt mer relevant att fokusera på hur man berättar en story för att väcka publikens engagemang. 

Snapchat var startskottet för Instagram Stories, Google AMP och Youtube Reels. Stories har snabbt blivit populärt bland konsumenterna, med hundratals miljoner användare dagligen. 

– Vi har jobbat med att anpassa längre berättelser till ett format där man måste fatta sig kort. Vi gjorde ett expermient där vi testade att publicera en förkortad version av en tjugo minuter lång dokumentär i sociala medier. Det är svårt att få digitala konsumenter att titta på serier, men The Guardian har jobbat med det ett tag och ser att intresset växer, säger Eleni Stefanou. 

The Guardian har skapat serien "Fake or real" på sociala medier som handlar om fake news. I serien benar man ut olika nyhetshändelser och förklarar dess sanningshalt. För att få tittarantalet att öka satsar man på tre saker: substans, regelbundenhet och engagemang. Det handlar om också om att ha tålamod och låta tittarökningen öka i sin egen takt. 

– Vi berättade aldrig för publiken att "Fake or real" kom ut med ett nytt avsnitt varje fredag, men genom att publicera regelbundet varje fredag blev det en rutin för publiken, som då återkom självmant. 

Eleni Stefanou anser att digitala plattformar är mångsidiga och i ständig förändring, där det är viktigt att aktörerna är öppna för förändring för att utvecklas på sociala medier.

Det som The Guardian bland annat har gjort via Instagram Stories är att dela med sig av användarnas egna filmer kring vissa händelser. Exempelvis lades flera klipp om unga britters syn på Brexit. 

Ni intervjuar flera unga britter som röstade nej till Brexit, men låter ingen som röstade ja höras. Blir det inte så att ni tar ställning i frågan då?
– Vi ville höra båda sidor och visa varför folk tycker och tänker som de gör, men med Breaxit kunde vi inte hitta balansen och valde då att fokusera på människor som var emot. Men det var ingen personlig agenda vi ville föra, utan snarare ge ungar röster luft. Självklart är det viktigt att visa på balans. 

Det aktiva arbetet att sprida stories på sociala medier pågår ständigt och Eleni Stefanou delar med sig av tre väsentliga saker i hur man kan se på dessa plattformar:

  • Plattformar är mångsidiga och i ständig förändring 

  • Ett ensidigt ställningstagande kring sociala medier hämmar möjligheten att utvecklas

  • Vi måste ge plats åt att fokusera på hur man berättar en story


Dela sidan: