Dela sidan:

Det senaste året har alltfler aktörer, främst publicister, börjat ställa frågor kring hur hållbart det digitala annonsekosystemet egentligen är. Fler och fler publicister har börjat anamma en prenumerationsmodell samtidigt som det riktas mer och mer kritik mot den programmatiska handeln och hur lönsam den egentligen är för medierna. Och frågorna har inte minskat efter den 25 maj.

LÄS MER: Så funkar programmatic - här försvinner dina annonspengar

Under onsdagsmorgonen inledde Thomas Mendrina, general manager på Sourcepoint, Nordic Media Insights andra dag. Sourcepoint agerar konsulter åt många ledande europeiska publicister och försöker hjälpa dem att diversifiera sina intäktsströmmar och komma bort från att förlita sig enbart på annonser.

– Vad vi vet är att användare anser att det är för många och för påträngande annonser, att sidorna laddar långsamt och att man är trött på att bli förföljd av de otaliga trackers som finns på varje sajt. Det är därför adblockers fortsätter att vara så populära och därför EU ansåg att GDPR-lagstiftningen var nödvändig, säger Thomas Mendrina.

Och enligt Thomas Mendrina är det inte bara användarna som inte drar nytta av den nuvarande annonsmodellen.

– Publicister betalar hutlösa summor för adservers, DSP:er, SSP:er och service providers. Därtill har vi problemet med viewability och ad fraud som minskar transparensen.
Men med problem kommer också möjligheter. Thomas Mendrina menar att det är dags för publishers att utmana idén om att annonser är standardlösningen för att generera intäkter.

– Vi måste börja informera användare om att innehåll måste betalas för, oavsett hur det görs. Redaktörer anpassar redan rubriker och innehåll efter vad användarna föredrar och jag tror att en liknande modell måste införas även på intäktssidan.

Många medier har redan börjat hitta andra intäktskällor bortom annonser och prenumerationer. E-handel och event har blivit två allt vanligare sätt att generera pengar och bygga en starkare relation med sina läsare.

– Ge användarna ett val. Visa förståelse för deras frustration över annonser men ge dem också alternativ. Antingen tar du del av det här innehållet genom att se en videoannons, köper något från vår e-handel eller betala en mindre summa. Att ge användarna den typen av alternativ kommer också skicka en signal att ditt innehåll har ett värde. Att göra sig mindre beroende av annonser kommer också stärka dig i förhandlingar med olika annonsörer.

Sourcepoint har i samarbete med tyska publicister genomfört en studie där 47 procent av adblock-användarna övertygades om att slå av den när de gick de tre alternativen.


Dela sidan: