Dela sidan:

Comcast ger sig in i budstriden om Rupert Murdochs mediejätte 21st Century Fox – och bjuder 65 miljarder dollar. Därmed ger de Disney en match som i december lade ett bud på 52,4 miljarder dollar.

Comcast, som är det största telekomföretaget i USA, kommer dagen efter att affären mellan AT&T och Time Warner godkändes.

New York Times beskriver hur relationen mellan Comcast och Disney sedan länge varit infekterad. Comcast försökte nämligen redan 2004 svälja Disney.

Fox kommer nu att utvärdera det nya budet.

NENT vinner Premier League
NENT, tidigare MTG, har återigen plockat hem de svindyra rättigheterna till att sända Premier League mellan 2019-2022 i Sverige, Danmark och Finland. Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande. Från säsongen 2019 kommer antale direktsända matcher öka med 13 procent. NENT äger redan rättigheterna till bland andra UEFA Champions League, NFL och NHL.

Nu ska public service skyddas av ny kommitté
Regeringen låter tillsätta en kommitté som ska utreda frågan om hur public service kan fortsätta behålla sin självständighet gentemot staten, det säger justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) till DN. Anledningen är att tv-licensen vid årsskiftet ersätts med en public service-avgift. Ett av uppdragen för kommittén blir att se över tryck- och yttrandefrihetsgrundlagen.

Netflix lanserar interaktiva storys
Netflix fortsätter att experimentera – i höst kommer deras första spelrelaterade interaktiva serie ”Minecrast: Story Mode”. Tidigare har det spekulerats i att det ska kunna gå att spela spel hos streamingjätten, men för nu handlar det alltså om interaktiva storys, skriver Techcrunch. Det här en grej som inte hade fungerat i linjär tv, varför konkurrensen blir mer påtaglig.

Twitter integrerar sidor för nyheter
Twitter bygger sidor för nyhetshändelser som kommer innehålla bland annat tweets kring händelsen och livevideo, enligt Buzzfeed. Sajten skriver att Moments praktiskt taget att slukas av den nya funktionen som kommer sammanföra Moments, Trending, sök och live. Cultofmac rapporterar också att Twitter också experimenterar med att skicka pushnotifikationer när det är ett ämne som intresserar användarna.



Dela sidan: