Dela sidan:

Sedan årsskiftet har BRV Agencys medgrundare Stefan Jakobsson jobbat på att starta upp BRV:s nya contentbyrå, som går under namnet Migaloo. En rad kunder har redan börjat jobba tillsammans med byrån, i huvudsak de som varit tidigare BRV-kunder men som velat bredda samarbetet.

Något som enligt Stefan Jakobsson gör att Migaloo sticker ut från sina konkurrenter är sättet kunderna köper tjänster. Genom olika paketlösningar på månadsbasis ska kunder kunna prenumerera på Migaloos tjänster.

– Jag har jobbat länge i branschen och det har alltid varit mycket hyschhysch kring hur mycket byråerna tar ut i arvode. På det här sättet kan vi bli mycket mer transparenta och det blir då inte heller några överraskningsfakturor, säger Stefan Jakobsson till Resumé.

Stefan Jakobsson pekar på att många andra branscher, bland annat musik- och bilbranschen, går mot prenumerationslösningar.

– Så varför skulle man inte kunna prenumerera på contenttjänster?

Än så länge består kunderna av små och medelstora bolag men enligt Jakobsson kan paketen skräddarsys för att passa kundens behov.

Många andra byråer använder sig av ett så kallat retainer-upplägg där kunder tar på sig att köpa in tjänster för en viss summa. Om summorna för en period skulle överstiga den överenskomna kvittas det ofta mot tjänster i nästa period.

Vad skiljer egentligen er prenumerationsmodell mot ett retainer-upplägg?

– I retainer-upplägg vet man sällan vad som specifikt ingår och har oftast lite längre avtal. Vi kör på månadsbasis och kunderna har möjlighet att säga upp det om de inte skulle vara nöjda. Precis som ett Spotify-abonnemang, säger Stefan Jakobsson.

Stefan Jakobsson har tidigare varit med och grundat designbyrån BRV Agency, där han fortfarande är aktiv, och reklambyrån Dear Friends.



Dela sidan: