Dela sidan:

Bettingbolag är i kraftigt övertag när det kommer till att kampanja inför fotbolls–VM, men på listan ryms även kampanjer från Amnesty International och Björn Borg som  riktar kritik mot Ryssland som VM-nation. 

På premiärdagen har Resumé samlat VM-kampanjer från världen över, med givet fokus på Sverige. Vilken är din favorit?

Amnesty International tar fram en egen startelva för att uppmärksamma människorättsförsvarare i Ryssland. Amnesty Sverige, som också är en del av kampanjen, har tillsammans med fotbollsklubben Trädgården tagit fram en fotbollströja som man kan signera för att visa sitt stöd. Den signerade tröjan kommer sedan att lämnas in till ryska ambassaden.

Här kan du läsa mer om Amnestys kampanj. 




Niorrlands Guld kapar ölskummet – med VM-tweets
Bärs och fotboll är en vinnande kombo, enligt Norrlands Guld.  Nu använder de ölskummet som mediekanal för att publicera tweets om fotbolls-VM.



Björn Borg tar hjälp av blockchain för att lyfta fram frågan om samkönade äktenskap
Med initiativet "Marriage Unblocked" riktar Björn Borg en känga till Ryssland inför VM. Med hjälp av blockchain ska man decentralisera makten och visa att alla kan få gifta sig oavsett läggning.



Inför VM-premiären satsar Unibet på en "vertikal bombmatta av kommunikation" med Glenn Hysén i centrum
I sex nya reklamfilmer får vi följa Glenn Hysén i vardagliga situationer, där hans landslagspassion och Unibets erbjudanden står i centrum inför matcherna.



LeoVegas tar hjälp av landslagsstjärnor
Mobilspelsföretaget tar ut svängarna i den nya kampanjen och låter landslagsstjärnorna Stefan Schwarz, Hanna Ljungberg och Andreas Andersson illustrera matchsituationer.



Mastercards kampanj fick kritik för att trivialisera barnfattigdom – gjordes om
Den ursprungliga tanken var att ge 10 000 måltider till svältande barn för varje mål Lionel Messi och Neymar Jr gjorde för både klubb och nation.



Bettingstugan tar in Anders Limpar som ambassadör
Kampanjen lyfter programsatsningen "VM-stugan" där Limpar kommer att diskutera VM, ge speltips och hitta sommarens bästa odds tillsammans med Bettingsstugans expert Wille Wiking och sköldpaddan Nisse, 15 år. 



Fares Fares ansluter till VM-landslaget
Fotbollslandslagets huvudsponsor Svenska Spel lanserar en ny kampanj med Fares Fares. Tanken är att få de svenska vm-fansen att komma närmare landslaget.



Oddset lanserar "The Janne Walk" 
Känner du för att ge Sveriges förbundskapten Janne Andersson några tips inför VM-premiären? Oddset köpte upp digitala reklamytor längs den väg där förbundskaptenen varje dag går till jobbet. Användare kunde därefter skicka in sina tips och hälsningar som landade på de digitala skyltarna.




IKEA vill fixa fotbollsfesten med sina flexibla soffor
Sofforna är anpassade för att passa både fotbollsintresserade och de som inte är så intresserade. 



Coca Cola gör sig redo för VM världen över 

Coca-Cola har länge varit ett av de största sponsorerna till fotbolls-VM.



Andrea Pirlo får vara med i VM – trots att Italien inte kvalificerat sig
I en kampanj framtagen av Uber Eats intervjuas Andrea Pirlo om Italiens chanser att vinna fotbolls-VM. Grejen är ju att Italien inte kvalificerat sig. Uber Eats har även teamat upp med McDonalds som erbjuder gratis hemkörning under hela fotbolls-VM.



Nike utmanar Adidas med ny kampanj – tar täten i sportmärkernas pulsmätning inför VM

Fotbolls-VM innebär alltid en kamp mellan de ledande sportvarumärkena Adidas och Nike. Enligt Marketingweek är det Nike som åtminstone med sin rörliga vm-kampanj som gått vinnande ur striden med långt högre engagemang och räckvidd.

Adidas: "Kreativitet är lösningen på världens problem"

Medan Nike tar en betydligt mer down-to-eath-approach väljer Adidas att späcka sin VM-kampanj med alla fotbollsstjärnor kopplade till varumärket. 

Paddy Power donerar pengar för varje ryskt mål

Precis som Björn Borg riktar brittiska spelbolaget Paddy Power udden mot Rysslands HBTQ-lagar. Kanske har de hittat inspiration från Tyskland när de donerar 10 000 pund till ryska HBTQ-organisationer för varje mål som värdlandet gör.

Sportbladet dumpar bollar på Sergels torg

Under dagen har Sportbladet dumpat 4373 rosafärgade fotbollar över Sergels torg i Stockholm, en för varje dag sedan Sverige senast spelade en match i fotbolls-VM.

Betssons tar hjälp av komikern Albin Olsson i nytt projekt 
I en ny kampanj lanserar Betssons konceptet "Kan man köpa allt för 250 miljoner". Den frågan ställs av komikern Albin Olsson i en webbserie och är en del av Betssons VM-satsning, där man kan vinna 250 miljoner kronor.




Olearys lanserar "Lögnbollen" för att hjälpa till med undanflykter för att kolla på VM-festen
För att hjälpa svenskarna när undanflykterna tryter har sportbars- och restaurangkedjan O'Learys tagit fram Lögnbollen – en generator som ger dig vita lögner att dra till med när du behöver komma ifrån jobbet eller släktträffen.



Dela sidan: