Dela sidan:

Jämställdhetsinitiativet Shementor kommer vara öppet för alla kvinnor och bygga på ömsesidighet. Tanken är att kvinnor ska hjälpa och lyfta varandra utifrån sina erfarenheter, och på så sätt bidra till utveckling och utmaning. 

Bakom initiativet står bland annat Maya Garkusha från Programmatic Consulting och Helena Taube Rehnmark från Bonnier Magazines & Brands, tillsammans med en grupp branschprofiler från Jung, NORD DDB, Wavemaker, Adform och KIT. 

– Då branschen är under ett stort paradigmskifte där teknik, kreativitet och strategi möts i en mer komplex konstellation krävs det en god förståelse för olika discipliner och deras sammanhang. För att kunna hänga med i denna utveckling behövs en mångald i kompetens och bakgrund som tyvärr har saknats i vår bransch, detta vill vi nu ändra på med Shementor. säger Maya Garkusha, grundare av Programmatic Consulting och en av initiaivtagarna till Shementor, i en kommentar.

Shementor kommer först lanseras i ett slutet betatest, men har för avsikt att till hösten lanseras för allmänheten. I framtiden hoppas man skapa årliga event där mentorer kan träffas och ta del av föreläsningar, som ska sprida utvecklingen mot jämställdhet inom kommunikationsbranschen. 

– Vi ville skapa en möjlighet för fler kvinnor i kommunikationsbranschen att stärka varandra yrkesmässigt genom sparring, stöttning och peppning. På så vis tror vi att vi tillsammans kan möjliggöra en mer jämställd bransch med fler starka kvinnor." säger Helena Taube Rehnmark, försäljningschef på Bonnier Magazines & Brands och en av initiativtagarna till Shementor.



Dela sidan: