Dela sidan:

Sedan den 31 mars har instagramkontot Kolhydraterna varit aktiva på plattformen. Genom att porträttera sötsaker som politiker vill de propagera för "ett godare Sverige".

Anspelningen är tydlig och på flera bilder är det diverse vallöften som "Mer kladd i kakan" och "Gör fettisdagen till allmän helgdag". Nu spekulerar flera användare i facebookgruppen "Reklamsnack" vem som kan ligga bakom tilltaget. 

Bland annat spekuleras det i att Delicato har ett finger med i degen. Delicato har en historia för att skapa finurliga kampanjer. Bland annat har man kallat sin chokladboll för dopingklassad, efter att en häst fällts för att ha druckit vatten från en behållare som tidigare innehöll kaffe och choklad. I en annan kampanj har man spridit en bild på sociala medier med budskapet: "Idag äter 13,2 miljoner* svenskar minst en Delicatoboll" – ett resultat av Sean Spicer, tidigare Donald Trumps pressekreterare, uttalande om att Trumps presidentinstallation bevittnats av rekordmånga. 

Delicatos marknadschef Sofia Brandberg dementerar dock att de skulle ha något med kontot "Kolhydraterna" att göra. 
– Vi ligger inte bakom det här alls och har ingen aning vem som ligger bakom kontot. Men all uppmärksamhet som marknadsför god fika är bra uppmärksamhet, säger Sofia Brandberg till Resumé. 

Sofia Brandberg ser dock vissa likheter med hur de brukar marknadsföra sina produkter.

Uppdaterad: Gåtan är löst! Tydligen är det kommunikationsbyrån Delta Republic som ligger bakom det mystiska insta-kontot. 


Dela sidan: