Dela sidan:

Sverige går starkt i Brand Experience kategorin och kniper här hela nio nomineringar. Åkestam Holst tar fem av dem, bland annat två för "kissannonsen" och Billboards without borders.

I Billboards without borders använde sig Åkestam Holst av ett kryphål i Google Maps, där de genom photoshoppade utomhustavlor fick in budskap från censurerade journalister. Kampanjen vann nyligen Månadens kampanj i flera kategorier.

På shortlist ser vi även hyllade "The original brushes of Edvard Munch" – favorittippad i år. Kampanjen har även vunnit Guldägget och 100-wattaren.

Visit Sweden kan vara nöjda då deras byråer har placerat två kampanjer på shortlist – Forsman & Bodenfors med "Sweden on Airbnb" och Prime med "72 hour cabin".

Totalt 218 bidrag är shortlistade i kategorin.

Alla nomineringar:

Consumer durables:
Åkestam Holst, "Pee ad", Ikea

Travel:
Forsman & Bodenfors, "Sweden on Airbnb", Visit Sweden
Prime, "72 hour cabin", Visit Sweden

B2B:
Abby Priest, "The original brushes of Edvard Munch", Adobe

Charity:
Garbergs, "Scoutview", The guides and scouts of Sweden
Åkestam Holst, "Billboards beyond borders", Reporters without borders

Interactive Brand or product video:
Åkestam Holst, "Irresistible pointless trueview ads", Ikea


Tech-led brand experience:
Åkestam Holst, "Billboards beyond borders", Reporters without borders

Retail promotions:
Åkestam Holst, Pee ad, Ikea

Svårt att hänga med i alla Cannes Lions-nyheter? Uppdatera dig här.

Vill du träffa oss i Cannes? Sms:a Julia Lundin (+46 707309688) och Thomas Nilsson (+46 735586581)



Dela sidan: