Dela sidan:

När Sveriges 100 dyraste sökord listas är det lån i olika former som dominerar. Förutom det dyraste sökordet "företagslån" är det ytterligare 65 av sökfraserna på listan som innehåller ordet "lån" i någon form.

Företaget Qred är de som hamnar högst upp när man Googlar "företagslån". De marknadsför sig genom annonsrubriken "företagslån upp till 250.000 kronor – för svenska småföretagare". Björn Söderqvist, performance marketer på Qred, är förtegen kring den dyra marknadsföringsstrategin. Men han menar att konverteringsgraden är "hög", vilket gör det värt för dem att synas på sökorden.

– Jag kan inte gå alltför djupt kring hur vi jobbar med Adwords som jag hoppas ni har förståelse för, men jag ska försöka svara på era frågor så bra som möjligt, säger han och fortsätter:

– Det är rätt mycket som påverkar kring hur vi jobbar med våra sökord och vår annonsering. Ska jag sammanfatta det hela, skulle jag säga att synas på rätt plats vid rätt tillfälle, är absolut viktigast. Jag tror oavsett vad du letar efter på internet, så börjar det nästan alltid och avslutas med en sökning på Google. Det finns ju alltid Bing och några andra sökmotorer, men Google är väl den mest populära.

Hur värderar ni annonsering på Google jämfört med andra kanaler?
– Jag skulle nog hellre säga att man bör värdera hur man använder de olika kanalerna så de samarbetar tillsammans istället för att ställa dem mot varandra. Återigen, att ta hänsyn till beslutsprocessen är oerhört viktigt.

För den som studerar listan är det också tydligt att priserna ökat, jämfört med i fjol. I år är 626 kronor priset för det dyraste sökordet, enligt Topdog och Semrush som tagit fram orden. När Christian Rudolf, SEO-expert och vd på Topdog, tog fram en liknande lista för 15 månader sedan var det dyraste sökordet 20 procent billigare.

– Då kostade det 434 kronor, säger han.

En del av förklaringen sammanfattar Christian Rudolf så här:

– Den som börjar med sök slutar inte. Har du väl börjat köpa synlighet på Google slutar du inte. Det är mer beroendeframkallande än nikotin. Och nikotin är mer beroendeframkallande än heroin. Att inte synas på Google är kommersiellt självmord.

Vill du läsa mer om mekanismerna bakom prishöjningen, hur företag ökat sin tillväxt genom sök och hur du lyckas med det? Teckna en prenumeration på Resumé Insikt här. Du får prova gratis i 30 dagar.

 



Dela sidan: