Dela sidan:

Att Cannes Lions inför årets festival stuvat om en del i reglerna är en delförklaring till det svaga svenska resultatet. I november 2017 meddelade man att en del kategorier skulle försvinna medan andra tillkom, 120 underkategorier plockades bort och det sattes en begränsning på sex kategoriinlämningar per bidrag. Tidigare har ett och samma bidrag kunnat tävla i ett obegränsat antal kategorier och därmed lämna festivalen med uppåt 20 lejon i bagaget.

Men de nya reglerna kan inte ensamt förklara Sveriges svaga år. Hittills, lite mindre än halvvägs in i tävlingen har de svenska byråerna belönats med tre guldlejon – alla till Åkestam Holst. Inga silver- eller bronslejon har delats ut. Detta att jämföra med de senaste årens skörd:

2014: 33 lejon
2015: 24 lejon
2016: 54 lejon
2017: 21 lejon
2018: 3 lejon (halvvägs)

Sverige har heller inte belönats med något Grand Prix, något bland annat Åkestam Holsts "kissannons" tippades ha chans på i printkategorin.

Någon byråtopp är svår att presentera, då Åkestam Holst hittills är den enda byrå som säkrat ett lejon.

Ska man se 2018 som ett floppår för de svenska byråerna?
– Relativt sett i antalet nomineringar och priser, så ser det ut som ett svagare år. Men samtidigt blir man också påmind om hur svårt det är att vara på shortlist i Cannes. Galet svårt. Man blir ödmjuk för att det är riktigt bra grejer. Pee ad till exempel spänner över flera kategorier, vilket är jättekul. Det är ju den som sticker ut mest från Sverige. Även Edvard Munchs penslar är en idé med många kvaliteter, säger Mathias Wikström, medgrundare och tidigare vd på RBK, som förra året vann ett Grand Prix för "Östersjöprojektet".

Björn Ståhl, executive creative director på Ingo, berättade tidigare i dag om hur de svenska byråerna kring millenieskiftet dominerade i prestigekategorier som film, print och utomhus.

– Det var då Dieselkampanjerna rullade och vann Grand Prix. Vi gjorde film på ett annat sätt än resten av världen. Vi hade inte så höga budgets och var tvungna att vara kreativa med det vi hade. Sättet att arbeta på har kopierats och världen har nu gått förbi, vilket är varför vi nu får så få nomineringar i de traditionella kategorierna.

När Resumé inför årets Cannes Lions bad ett gäng kreatörer tippa de svenska chanserna var det många som trodde på ett mellanår, vilket i så fall skulle inneburit cirka 10 lejon såhär långt.

Magnus Jakobsson, creative director på Åkestam Holst, tror att de starka startfälten gör sitt.

– Man ska ha lite tur, men i år år nog året då det är allra svårast att vinna med tanke på de nya reglerna. Vi valde till exempel bort PR för vår extremt framgångsrika annons ”Ikea Pee Ad” för att kunna tävla i Innovation respektive Titan. Men synd att klaga när vi vinner tre guld första dagen.

De kategorier vars vinnare ännu ej presenterats är: industry craft, digital craft, film craft, brand experience & activation, creative eCommerce, entertainment for music, entertainment, product design, creative data, innovation, social & influencer, pr, direct, media, film, titanium, creative effectiveness, grand prix for good och the glass lion.



Dela sidan: