Dela sidan:

Midsommar är snart här. Nubben står på bordet och en kakofoni av diverse snapsvisor gör sig påmind. Trygga Barnen släpper nu en midsommarkampanj med en egen snapsvisa som ska få vuxna att tänka till en extra gång angående sin alkoholkonsumtion. 

– Midsommar är den absolut stressigaste högtiden för Systembolagets anställda. Vilket säger en del om hur många som förändrar sin alkoholkonsumtion den här veckan. För oss på Trygga Barnen är det en chans att påminna om att ett vuxet firande inte alltid är något att fira för barnen. Hur goda avsikter man än har. Det du uppfattar som utåtriktat och kärleksfullt kan ett barn se som klängigt och närgånget. Och den där härligt sociala sidan som du längtar efter, kanske snarare uppfattas som högljudd och obekväm, säger Olivia Trygg Larsen, verksamhetschef för Trygga Barnen. 

Olivia Trygg Larsen har egen erfarenhet av alkoholism i familjen. Tidigt som barn märkte hon ett förändrat beteende hos hennes pappa, Hans Trygg, som under många år missbrukade alkohol och till slut dog i sviterna av sin alkoholism. 

Stiftelsen Trygga Barnen grundades av Olivia Trygg Larsen och hennes mamma Agneta Trygg 2010. Sedan starten har de aktivt arbetat för att stötta barn och unga upp till 25 år som har en närstående som har problem med alkohol eller andra droger. 

Inför det kommande midsommarfirandet vill de därför att vuxna reflekterar över sin alkoholkonsumtion. Den nya kampanjen är framtagen i samarbete med Nord DDB. 

– Genom att lyfta barnens bild av ett "typiskt" midsommarfirande vill vi att vuxna som spenderar dagen ihop med barn ska fundera på alkoholens roll i upplägget. Det är trots allt de subtila beteendeförändringarna vi ofta glömmer bort. Vi vill inte peka ut någon och vi tror inte att nolltolerans är en lösning som passar alla. Men vi behöver tänka till och planera på ett nytt sätt för att midsommarfirandet ska bli ett fint minne för stora och små. Nord DDB jobbar pro bono med Trygga Barnen. Samarbetet är relativt nytt och midsommarkampanjen blir vårt första riktiga avstamp.

Snapsvisan "Efter Nubben" är en del av midsommarkampanjen och istället för att rikta fokus mot att svepa ytterligare en nubbe, vill de istället bidra till en tankeställare. 

– Vi hoppas att Efter Nubben tar sig förbi den initiala irritationen kring att bli ”tillsagd” om vad man får och inte får göra. Det där som gör att många stänger av, istället för att fundera på vad som kan göras bättre. Vi är helt säkra på att det finns ett midsommarfirande som är roligt och tryggt för alla - och vi vill att fler ska lyckas med just det, säger Anna Boberg, copywriter Nord DDB.

Snapsvisan kommer att framföras i SVTs Morgonstudion imorgon och under fredagen dyker den upp i Nyhetsmorgon på TV4. 

Arbetsgrupp Nord DDB:
Copywriter: Frida Siversen Ljung
Copywriter: Anna Boberg
Art Director: Leo Dal
Senior Graphic Designer: Fredrik Kjellström
Kundansvarig: Maja Siösteen
Projektledare: Susanna Hillborg
Produktionsledare: Tess Medina
 


Dela sidan: