Dela sidan:

Något av en akut situation hade uppstått på Mindshare Australien. Det var sensommar 2014 och en av mediebyråns kundansvariga hade övergett skeppet precis inför årets mest intensiva period: det årliga strategiarbetet för samtliga varumärken, då man lägger grunden för allt arbete under det kommande året.

Unilever, en av världens största aktörer inom dagligvaruhandel och tillverkaren av produkter som Ben & Jerry's, Knorr och Dove stod därmed helt utan kundansvarig. Mindshares team saknade struktur, strateg och ledning. Något behövde göras.

 

"Var öppen för det som kommer längs vägen – och ta dig utomlands."

Unilevers Nordenansvarige Emma Thorp och hennes man Bo satt i en varsin solstol i föräldrarnas lantställe i Skåne när mejlet trillade ner i inkorgen. Kunde hon, eller någon av en handfull andra Unilever-anknutna runt om i världen, tänka sig att försöka vända kundrelationen? "Den som tar sig an uppdraget har en månad på sig", var budskapet. Paret Thorp såg på varandra, konstaterade att det knappast är bra tajming, med tre barn och allt vad det innebär. "Ingen vill vara borta från sin familj så länge", konstaterade Emma Thorp. Men å andra sidan: "När är det någonsin bra tajming?". Det här var ju faktiskt chansen de hade väntat på.

Tio minuters överläggning senare tackade hon ja.

Kort därefter åkte hon till Sydney och en månad senare hade hon lyckats med uppdraget.

Det var inte bara byrån som tjänade på hennes insatser. Emma Thorp hade gjort ett så bra jobb att hon erbjöds rollen permanent, på andra sidan jordklotet. Precis som hon hade hoppats.

– Jag och min man var inte främmande för att flytta utomlands och vi har alltid sagt att vi skulle överväga chansen om den faktiskt kom. Redan när jag tackade ja till den första månaden insåg jag att det kunde leda till något annat.

Thorp har alltid varit öppen för det som dyker upp längs vägen, eftersom det kan leda till nya, spännande möjligheter. Som i det här fallet, då ett "ja" belönades med två och ett halvt år i Australien. Det hela ledde till ovärderliga erfarenheter och nya insikter om branschen.

– Jag tror att alla som far iväg breddar sina perspektiv. En av de saker jag uppskattar mest med att jobba utomlands är mångfalden det innebär, och den positiva effekten det har både internt och i kundarbetet. I mitt team i Sydney fanns personer från tolv olika nationaliteter – och alla var nyfikna på varandras kulturer.

Hon kommer aldrig att glömma den morgon hon kom in till kontoret och kollegorna hade köpt och monterat ett pepparkakshus från Ikea.

– Jag hade nog pratat en del om hur jag saknade svensk jul i ett 35-gradigt Sydney...

Utflykten till Australien var inte första gången hon bosatte sig utanför Sverige. Hon har tidigare arbetat i London som researchchef på MTV Networks.

– En av mina viktigaste lärdomar från utlandet är att man får upptäcka själv med nya glasögon. Det svenska sättet att jobba skiljer sig i många avseenden från andras. Som när jag tog på mig ett misstag i Australien till exempel, och alla häpnade.

"Våga äga dina misstag."

Hon syftar på ett tillfälle den första veckan av sin nya Australienkarriär, då hon hade missat en deadline. Det första hon gjorde var att på svenskt manér "räcka upp handen" och säga "förlåt, det var min tabbe".

– Hakorna låg på bordet. I Australien är det ovanligt att man öppet erkänner sina misstag, eftersom det är chefen som tar besluten – och därmed också står ensam med risken. Det här skapar en rädsla för att göra misstag och gör att det är högst ovanligt att någon erkänner sina fel. I Sverige är vi å andra sidan vana vid en konsensus-kultur där risken delas mer kollektivt och man vågar göra fel, vilket helt klart är bättre.

Trots de tappade hakorna fortsatte hon på den inslagna vägen – och blev därmed något av en udda fågel. Men det var det värt, anser Thorp.

– Som ny i sådana här sammanhang måste man givetvis lära sig verksamhetens spel och regler. Men ännu viktigare är att vara sann mot sig själv och inte kompromissa med sina värderingar. Jag tror att man vinner på det i längden, både gentemot sig själv och sina kollegor.

 

"Behandla alla med respekt – och visa uppskattning."

För ganska precis ett år sedan återvände Emma Thorp till Sverige. Äventyret i Australien hade nått sitt slut och hon hade fått ett erbjudande som ansvarig för kundteamen på mediebyrån Scream i Stockholm. Under våren blev hon tillfrågad att ta över som vd.

En av hennes grundregler som nytt överhuvud för byrån är att behandla alla lika, med respekt och omtanke. Hon har själv vid ett fåtal tillfällen varit med om motsatsen.

– Jag har själv överlag blivit behandlad väldigt väl genom åren. Men självklart har det funnits tillfällen då jag upplevt att jag inte bemötts med respekt. Till exempel har det funnits kunder som uppfattat mig som mer junior än jag kanske var, som om jag vore en yngre rådgivare. Som konsult är det förvisso en del av jobbet att kunna hantera svåra situationer, men där tycker jag att det blev onödigt svårt ibland.

Vad är ditt recept för att visa respekt som vd?
– Att se medarbetarna. Uppmärksamma dem när de gör något bra, ge beröm och feedback samt fira segrar tillsammans. Folk är generellt inte så bra på hylla varandra. De flesta är desto bättre på att ta upp vad som behöver förbättras... Men jag tycker att beröm är ett viktigt bränsle. Att bli sedd och uppskattad gör att man presterar bättre.

Som när hon själv vände relationen till Unilever på Mindshare.

– Efter den första månaden fick jag höra mycket positivt både internt och från kund. Jag kände mig otroligt uppskattad och förstod att jag hade gjort något bra. Sen fick jag ju en fast roll i Australien, vilket förstås var det tydligaste kvittot!

– Som en klok person en gång sa: 'varje gång man har feedback men inte ger den, så hindrar man en person från att lära sig'.

 

"Sluta aldrig att lära."

Emma Thorp växte upp i två städer med en psykolog till mor och nationalekonomiprofessor till far. De bodde i Lund fram till hon var nio år gammal och därefter i Stockholm. Thorp har byggt sin karriär runt tre hörnstenar, varav två tydligt härstammar från föräldrarna.

– Jag fick tidigt med mig ett intresse för ekonomi och beteendevetenskap. Dessutom har jag alltid haft en fascination för media. Jag gjorde egna tidningar i mellanstadiet – som självklart innehöll många annonser. Jag minns tydligt när tv-reklamen kom till Sverige och jag tittade minst lika intensivt på reklaminslagen som på programmen.

När hon under sina ekonomistudier på Stockholms Universitet skulle skriva universitetsuppsatser handlade de således om mediestrategi. Hon for runt på mediebyråer och gjorde intervjuer till sin uppsats, vilket sedermera ledde till att hon erbjöds en tjänst på som tv-planerare på Mediataktik (numera Starcom). Där och då grundades ett beteende som hon sent skulle komma att överge: att läsa på – för att klättra i karriären.

– Just då var den digitala marknaden på frammarsch, så jag satte mig in i 'internet som reklammedium' som det hette. Genom att jag blev så insatt fick jag också en ny roll, och ansvaret för att starta upp Mediataktiks internetavdelning – som det då hette, säger Thorp och skrattar åt de numera föråldrade perspektiven på nätet.

I dag läser hon såväl internationell som nationell branschpress minst en halvtimme om dagen.

– Jag har alltid varit väldigt nyfiken som person. Slukar både svensk och internationell branschpress och rapporter om utvecklingen på marknaden – allt från Resumé och Dagens Media till motsvarigheter i USA, Storbritannien och Australien. Numera ser jag lärande som inte bara utvecklande och roligt utan som avgörande för ens överlevnad, utvecklingen i vår bransch sker i ett rasande tempo och den som slumrar till halkar efter.

 

"Omge dig av kunniga personer."

Men ingen kan lära sig allt. Som i dessa GDPR-tider till exempel.

– Även om jag har gjort mitt yttersta för att förstå juridik, teknik och implikationer för oss och våra kunder så behöver jag, och flera med mig i organisationen, kontinuerlig hjälp av vår interna GDPR-expert.

Att hon behöver omge sig med personer som har andra kompetenser, är dock ingen nyhet för henne själv.

– Jag tror på kraften i team, styrkan i att kombinera olika kompetenser och personligheter. Jag försöker att i möjligaste mån att omge mig med personer som kan saker som jag inte kan för bästa resultat. Jag är till exempel själv snabb till beslut men kan ibland rusa lite hastigt igenom analysen... Jag brukar därför se till att ha en person som älskar att djupdyka i siffror och utvärdera olika scenarier nära mig, för ett bättre beslutsunderlag.

Dessutom är hon inget större fan av administrativa arbetsuppgifter. Men vem vet, det kanske hon slipper i sinom tid.

– Jag ser fram emot när en robot gör min tidrapportering – bara genom att läsa av min kalender och mail!

 

Fakta / Om Emma Thorp

Ålder: 46 år.
Bor: Birkastan, Stockholm.
Familj: Gift med Bo Thorp, dottern Olivia 13 år, sonen Maxwell 11 år och dottern Molly 9 år.
Tjänar: 742 919 kr (2017).
Karriär & utbildning: Filosofie Magister och Civilekonom från Stockholms Universitet. Skrev både kandidat- och magisteruppsats om mediestrategi. Kundansvarig på byråer som Starcom, Mindshare och Mediacom – både nordiskt och internationellt. Har även haft marknadsroller på Mondelez (tidigare Kraft Foods) och Carlsberg samt arbetat som Researchchef på MTV Networks i London och Stockholm.
Medievanor: "Storkonsument av internationell branschpress (US, UK och Australien) men även svensk såklart. Stort intresse för inredningsdesign, söker aktivt inspiration på alla plattformar."
Förebild: "Många! Olika personer för olika områden. Beundrar mina barn som flyttat fram och tillbaka över jordklotet med positiv inställning och med språkkunskaper utöver det vanliga."
Aktuell: Ny vd för Scream Stockholm.


Dela sidan: