Dela sidan:

Tv-tittandet genomgår snabba förändringar och utöver sina dagliga mätningar av konsumtionen av linjär-tv samt onlinevideo, så gör MMS specialundersökningar inom området. 

I deras senaste rapport har MMS undersökt tittandet på tv, streamat och nedladdat, och hur det ser ut på olika plattformar och i olika åldersgrupper. Undersökningen visar att tv-tittandet är fortsatt starkt, men breder ut sig mer gällande innehåll och plattformar ju yngre publiken är. 

De under 26 år så utgör tv 17 procent av den totala konsumtionstiden. Bland de som är över 40 år eller äldre konsumerar linjär-tv 58 procent av den totala konsumtionstiden. 

– Man kan konstatera att de som är under 26 år idag sprider sin tittartid relativt jämnt mellan linjär TV, streamade program och klipp och video i mobilen. Totalt sett tittar de mer och mer på TV och annat rörligt innehåll, vilket visar att de både tar till sig möjligheten att välja skärm och tar del av det stora utbudet, säger MMS vd Magnus Anshelm i en kommentar.

– Detta är inte en förflyttning från linjär-TV utan snarare ett tecken på att de bejakar TV-mediet genom att titta på olika utbud, på olika platser och via olika skärmar. Orsaken till att det totala tittandet bland unga ökar stavas "frihet" att själv välja var, när, hur och vad, säger han vidare.


Källa: MMS rapport "Rörliga bilder" ges ut 2 gånger per år. Siffrorna kommer från deras senaste rapport som ges ut denna vecka.



Dela sidan: