Dela sidan:

Sedan Zlatan lämnade den europeiska fotbollsscenen har han dykt upp i ett otal reklamsamarbeten med vitt skilda varumärken. Bland de senaste syns jättar som Samsung och Visa, men också mindre varumärken som spelbolaget Bethard, där han även är delägare.

Flera debattinlägg har skrivits om Zlatans nya varumärkesstrategi, där många anser att han går för långt i sin marknadsföring. Varumärkesstrategen Niklas Turner Olovzon tror att det beror på flera faktorer, och att det här kan vara ett sätt för Zlatan att etablera en annan roll efter fotbollskarriären.

– Zlatan har under sin karriär haft en extremt återhållsam marknadsföringsstrategi. Nu kommer flera samarbeten på väldigt kort tid, men jag tror inte att det har något med pengar att göra. Många tror att han vill krama ut det sista av sitt ekonomiska värde, men jag tror det finns en mix av att vilja vara aktuell både internationellt och i Sverige. Han har ett stort intresse för entreprenörskap med en stor vinnarskalle och kommer säkerligen vilja jobba med business i framtiden, säger Niklas Turner Olovzon. 

Det är vanligt att kända idrottsprofiler runt om i världen inleder flera reklamsamarbeten, så Niklas Turner Olovzon tycker att debattörerna ska vara lite försiktiga med att raljera allt för mycket över just Zlatan. Sportvärlden ser dessutom helt annorlunda ut i dag än vad den gjorde för tio år sedan.

Samtidigt förstår han att folk reagerar.

– Det kan ha blivit ett samarbete för mycket, speciellt när allt kommer på en och samma gång. Vi svenskar har en ganska låg utnyttjandegrad av stjärnor i reklam, så när en som Zlatan verkar på en internationell scen med stort fokus från Sverige så upplever vi nog en överexponering - vi ser så mycket mer av Zlatan än vad resten av världen gör.

Niklas Turner Olovzon säger att Zlatans samarbeten bygger på personliga intressen och att det utifrån ett globalt perspektiv inte alls är dåligt för hans varumärke. 

– Ronaldo, Messi och Beckham har haft många fler samarbeten än vad Zlatan någonsin kommer att skrapa ihop till. Det finns en annan kultur där de kommer ifrån: de är tapetserade på stora väggar och gör reklam för massor saker medan vi i Sverige inte är vana vid det. Men det tror jag kommer förändras i framtiden.

När det kommer till mindre väletablerade varumärken som Bethard tror Niklas Turner Olovzon att Zlatan hade tjänat på att markera lite mer och vara tydlig med varför han samarbetar med spelbolaget. 

– Nu är det fotbolls-VM och eftersom han är intressant i dessa tider blir det en extra krock. I Sverige börjar han nästan bli en marionett och han kanske borde markera lite mer i sina reklamsamarbeten. Samtidigt så är det svårt att målgruppsindela Zlatan, och kanske är det därför han funkar så bra med så många olika företag. Alla olika typer av samhällsgrupper kan hitta en egen typ av fascination för Zlatan.

Här listas några av Zlatans tidigare kampanjer: 


Vitamin Well
Zlatan var länge frontfigur för Vitamin Well och syntes i flertalet reklamfilmer. Det kanske mest uppmärksammade blev konceptet Zlatan@work. I filmen nedan förser han ett cykelbud med lite för många backar Vitamin Well. 

A–Z Sportswear
I lanseringen av sin egen klädkollektion A–Z Sportswear mötte han "Agent Dex" och försökte få honom att greppa innebörden av offside. 

Volvo
Zlatan har hyllats för sitt samarbete med Volvos reklamserie "Made by Sweden". Samarbetet resulterade i flera filmer och innehöll även specialskriven musik av världskände kompositören Hans Zimmer.

Zlatan Ibrahimovic parfums
I samarbete med Åhléns lanserade Zlatan en parfymkollektion under namnet "Zlatan Ibrahimovic parfums". 

World food programme
I samband med en match 2015 hade Zlatan tatuerat in 50 namn på kroppen. Namnen tillägnades några av de 805 miljoner barn som dagligen svälter i världen. Kampanjen blev en succé och vann flera stora priser, bland annat på Cannes Lions och D&AD. Totalt kammade den hem 39 internationella priser. 

Zlatan Sport – Apoteket
Apoteket och Zlatan släppte för några veckor sedan en reklamfilm om Zlatans nya hud- och hårvårdsserie. 

VISA
Zlatan är även aktuell i ett samarbete med kreditkortsvarumärket VISA. I kampanjfilmen nedan sitter han på en bar och visar hur man blippar kortet på kortterminalen utan att släppa blicken från matchen. 

Bethard
Många har riktat kritik mot Zlatan för hans samarbete med bettingbolaget Bethard. Bland annat från Spelberoendes riksförbund, som menar att en så stor förebild som Zlatan går in och marknadsför något som för många leder till spelberoende. I reklamfilmerna syns även skådespelaren Dragomir Mrsic

Samsung
Zlatan är sedan tidigare ambassadör för Samsung Nordic och medverkat i flera kampanjer. Den 8 maj skrev Resumé om den fem timmar långa session med Zlatan Ibrahimovic i Manchester, där NORD DDB och Camp David gjorde klart 20 reklamfilmer för Samsung som går digitalt och i butiksmiljöer.

Nedan gör Zlatan reklam för Samsungs QLED TV. 



Dela sidan: