Dela sidan:

När Petter Stordalen i januari arrangerade konferens för 3000 medarbetare på Tele2 arena hade han inför eventet uppmanat de anställda att delge honom sina drömmar.

Ali Popal, frukostansvarig på Clarion i Visby, hade en dröm om att få stanna i Sverige. Han hade kommit till Gotland två år tidigare, fått fast jobb och lärt sig svenska. Nu hotades han av utvisning till hemlandet Afghanistan.

På Tele2 arena utsågs Ali till "Årets medarbetare". Petter Stordalen höll ett långt tal om Alis historia, räckte över en prischeck på 50 000 kronor och förklarade att hans egen dröm var att Ali en gång ska bli hotelldirektör. Petter Stordalen instiftade därefter Ali-hjälpen som ska ge personer i samma situation advokathjälp.

Det finns de som fnyser åt detta. "Ännu en pr-kupp av den norske posören", och så vidare. Men jag törs lova att varken Ali eller hans kollegor upplever det så. Jag tror att de fylls av en känsla av att drömmar kan bli verklighet.

Petter Stordalen representerar ett modernt, innovativt och kommunikativt ledarskap som genomsyras av visioner, storytelling och en övergripande idé om en bättre värld. Hotellmagnaten är också en drivande kraft bakom utvecklingen av Sveriges besöksnäring, med bland annat jättelyftet av Brunkebergs torg i Stockholm och satsningen på Arlandas första internationella mässområde.

Petter Stordalen är en självklar etta bland Näringslivets 150 Superkommunikatörer 2018.

Stordalen har själv klassat "genomföringskraft" som sin bästa egenskap. Det är också något som kännetecknar resten av årets Superkommunikatörer. Samtliga kategorivinnare – framröstade av vår utmärkta jury – har sett till att få saker gjorda.

Ida Östensson har lyckats ändra den svenska lagstiftningen.

Per Grankvist är en oerhört produktiv folkbildare – som dessutom får folk att skratta.

Sara Danius kommunicerade, fåordigt men sakligt, när andra var tysta – och fyllde svenska sociala medier-flöden med knytblusar.

Elcim "Superturken" Yilmaz hyrde på egen hand hela Globen för en Bowiehyllning när alla nobbade hennes idé. "Get your shit done", som hon själv uttrycker det.

Läs mer om Näringslivets 150 Superkommunikatörer i Resumés 100-sidiga Almedalen-nummer, eller på resume.se där vi under sommaren kommer att publicera längre intervjuer med samtliga kategorivinnare.

Grattis alla!

Fredrik Svedjetun, chefredaktör, Resumé

PS. På väg till Visby? Kolla in Resumés program här.



Dela sidan: