Dela sidan:

I den sextonde upplagan av Roygalan tillkommer tre nya kategorier: "Bästa story, Bästa musikvideo och Årets modigaste". Fram till den 20 augusti kan kreativa och nyskapande svenska produktioner lämna in sina bidrag. 

– Med kategorin "Bästa story" öppnar vi dörren på vid gavel för nya format. Kategorin
omfattar egentligen all form av rörlig bild som är helt finansierat av en annonsör, säger
Cornelia Opitz ordförande i Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion, i en kommentar om den nya kategorin. 

Här kan du läsa om de nya kategorierna

Bästa story är en kategori för filmer och serier som är betalda av en annonsör men som inte känner sig hemma i kategorin reklamfilm. Bästa story kan till exempel ha en annan längd eller uppbyggnad än traditionell reklamfilm.

Bästa musikvideo är ett pris som delas ut för att uppmärksamma producenter,
produktionsbolag och reklamfilmsregissörer som lägger ner mycket tid och resurser på
musikvideos. Dessutom är det en plantskola för många blivande regissörer och producenter och som möjliggör ett friare sätt att uttrycka sin kreativitet.

Årets modigaste är ett pris som är instiftat för att premiera de som vågar satsa eller sticka ut. För de som vågat ta till ett grepp eller en idé utöver traditionella knep som fångar tittarnas intresse och uppmärksamhet.

– Det kan vara modigt på olika sätt, tekniskt, manus, casting, musikval, kreativ utformning eller vad som helst. Att man vågat göra en modig, annorlunda reklamfilmskampanj som väcker reaktion, inspirerar eller överraskar säger Kim Buisson på Aspekt som sitter i Film&TV-Producenternas reklamfilmsstyrelse.

I förra årets Roygalan vann Volvo och Forsman & Bodenfors guld för New Land - Moments för Volvo. "Folkets Pris" som svenska folket röstat fram fick Standart - Donkenhistorier Rinas för McDonalds.  

Resumé gjorde förra året en lista över alla tidigare Royvinnare. 

Volvos och McDonalds reklamfilmer från förra året hittar du här: 



Dela sidan: