Dela sidan:

Fredag den 6 juli utser Springtime och Notified Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2018. Varje dag fram till dess presenterar de i samarbete med Resumé de hetaste snackisarna från det senaste Almedalsdygnet.

Årets Almedal är igång och det är tydligt att det som engagerat online de senaste 24 timmarna har varit framförallt moderaternas dag igår och även mycket dialog kring NMR:s närvaro i Visby.

– Det är stor skillnad i år kring engagemanget kring de olika politiska partiernas kommunikation, extrema högerpartier har betydligt högre engagemang än tidigare och det är tydligt att vänstern behöver jobba mycket med detta i det stundande valet, säger Adam Hjort, Head of Sparkle (Notified).

Integration är en stor fråga inför höstens val och det märks när man ser på de mest RT:ade inläggen. Politikerveckans första dygns mest populära tweet visar att Nordiska motståndsrörelsen väcker känslor och engagemang även under årets Almedalsvecka. Även kritik mot Gudrum Schyman delas friskt efter en debatt om sexuellt våld mot kvinnor.

Organisationen Fler unga satsar som vanligt hårt på att synas i Almedalen och är den mest använda hashtaggen under det första dygnet. #opinionlive där Gudrun Schyman kritiserats är den näst mest delade taggen. Ulf Kristerssons tal märks och hans #teamulf används flitigt under söndagskvällen.

Att Ulf Kristersson är den mest omtalade kontot på Twitter är inte så konstigt eftersom det var Moderaternas dag igår. Inte heller att Moderaterna nämns mycket. Även här ser man att Nordisk motståndsrörelse tar sig upp, där det framförallt rör sig om kritik mot deras närvaro i Visby.

En av årets trender är att vi har sett fler influencers i valrörelsen, och med redan starka plattformar är det inte så konstigt att de får genomslag även på plats i Almedalen. Margeux Dietz har lagt ut den bild som skapar mest engagemang på Instagram. Eva Röses bild som manar till att rösta nej till SD får näst mest engagemang. Även Djurens rätt lyckas bra med en instagrambild som tipsar om vegansk frozen yoghurt i Almedalen.

– En trend vi redan märkt i Almedalen är en ökad närvaro av influencers, en trend vi även sett i årets valrörelse. Margeux Dietz, Isabella Lövengrip, Ebba von Sydow och Emilia de Poret är några av namnen som syns i Almedalsprogrammet. Det är självklart ett smart sätt att nå ut till målgrupperna, säger Karin Bäcklund, digital strateg på Springtime.

Se nedan de konton, ämnen och tweets som blivit mest omtalade i sociala medier under Almedalens första dygn. Den nedre widgeten är interaktiv.

 



Dela sidan: