Dela sidan:

AI, AR, VR, smarta högtalare och telefoner. Tekniken stöper just nu om allt som retail och konsumentbeteende heter.

När Pernilla Jonsson (head of Consumer & Industry Lab, Ericsson Research), Ann-Sofie Isaksson (Inter-Ikea), Katarina Graffman (antropolog, Inculture) och Daniel Akenine (nationell teknikchef, Microsoft) diskuterade hur framtidens retail ser ut var slutsatsen samstämmig. Konsumtion som utgör förbrukningsvaror, läs: är tråkig, kommer att automatiseras. Men lustfylld konsumtion kommer att finnas kvar. Butikerna kommer därför inte att försvinna.

– Tandkräm och kläder till barnen när de gamla blivit för små är exempel på den typen av inköp som vi gör på ren rutin och som kommer att tas över av digitala assistenter framöver, sa Ann-Sofie Isaksson.

I en studie som Ericsson Consumer & Industry Lab svarar 60 procent av konsumenterna att shopping gör dem lyckliga. Därför, menade panelen, skulle det vara högst otroligt att konsumenter är villiga att automatisera all konsumtion. Vad är det då som inte kommer att automatiseras? Det beror på vem konsumenten är.

– Det gör att du måste förstå din kund ännu bättre än tidigare. För en person kanske inköp av skjortor är något funktionellt. För andra är det ett nöje. Man kommer behöva skaffa kunskap om varje kund för att förstå vad de har för enskilda behov, sa Pernilla Jonsson.

Katarina Graffman menade att företagens största utmaning nu är att hjälpa konsumenter att köpa bättre och mer hållbara saker, i och med att miljöfrågan blir allt viktigare.

– Generation Z är en väldigt medveten generation och vet vilken typ av konsumtion man bör ägna sig åt. Det är en generation som vet exakt när produkter kommer att släppas och är beredda att åka till London bara för att köpa dem i en speciell butik. Men faktum är att vi inte vet exakt hur framtidens generationer kommer att bete sig, sa hon.

Konsumenter tror att de vill ha en stor valfrihet, men faktum är att de älskar råd och listor över mest sålda produkter – för att de ska få hjälp med sina val.

– Unga går från det öppna till det slutna, som exempelvis Snapchat. Så ser även shoppingbeteendet ut. De går till affären, tar bilder på det de planerar att köpa. Sedan går de hem, diskuterar i slutna grupper med sina vänner för att få deras godkännande. Därefter går de tillbaka till butiken och handlar produkten. Utifrån det perspektivet kan man fråga sig om de någonsin kommer att kunna fatta ett enda beslut på egen hand, sa Katarina Graffman.

Något som kommer hjälpa konsumenter att välja i framtiden är digitala assistenter. Men kommer man verkligen kunna lita på dem? Eller kommer de basera sina rekommendationer på vilka som betalar mest eller vilka som är bäst på att marknadsföra sig mot dem?

– Förtroendet kommer att avgöras beroende på hur man konstruerar AI som en vettig och ansvarsfull teknik framöver, sa Ann-Sofie Isaksson.

Panelen enades också om att konsumenters köpbeslut framöver kan vara strategibaserade. I stället för att ta ett beslut kring enskilda produkter kommer strategin exempelvis vara att man vill handla hållbara produkter på ett mer övergripande plan.



Dela sidan: