Dela sidan:

Bonnier Business Media förvärvade alla aktier i Dagens Media från Alma Talent under onsdagen. Sedan tidigare har Medievärlden varit en del av Dagens Media.

Båda medierna bevakar vad som händer inom medier, kommunikation och marknadsföring. Resumé, som Bonnier Business äger sedan tidigare, bevakar delvis samma nischer men med en tyngdpunkt på marknad, reklam och kommunikation.

Uppköpet går i linje med Bonnier Business Medias strategi att utveckla nischade branschmedier i syfte att öka affärsnyttan i de branscher där BBM är verksamt.

Mathias Kallio, affärsansvarig på Resumé, ser fram emot att förenas.

– Tillsammans med gänget på Dagens Media och Medievärlden ska vi vidareutveckla och renodla våra produkter så att vi ger läsare, besökare och annonsörer bästa möjliga produktutbud säger Mathias Kallio, affärsansvarig för Resumé.

– Det känns fantastiskt roligt. Både Resumé, Dagens Media och Medievärlden har otroligt duktiga och engagerade medarbetare. Jag ser fram emot de många möjligheter som öppnas när vi nu kan sitta under samma tak. Tillsammans kommer vi att kunna leverera en ännu vassare branschjournalistik och det är något som behövs i den snabbt föränderliga och komplexa värld som våra kunder befinner sig i, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Resumé, som också föreslås bli chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens Media.

Mikael Nestius, vd på Bonnier Business Media, är nöjd med sitt köp.

– Affären är logisk med tanke på vår strategi att satsa på nischade branschmedier. Dagens Media och Medievärlden ingår i en nisch som vi tror starkt på och som har stora möjligheter att växa. Att konsolidera marknaden genom att samla huvudvarumärkena i den nischen gör att vi blir starkare. Genom det kan vi skapa en effektiv och bra organisation, säger han.

Kan det inte vara farligt att köpa upp en konkurrent?
– Vi tror inte det. Vi har gjort det framgångsrikt på miljösidan förut, genom köpen av Miljöaktuellt och Miljörapporten. Dem slog vi ihop och det har varit superframgångsrikt. Med det sagt är det inte säkert att vi ska göra så med Dagens Media och Resumé.

På vilket sätt ska Dagens Media och Resumé samverka framöver? Vem ska bevaka vad?
– Det vet vi inte exakt – det får tiden utvisa. Först behöver vi lära känna deras prenumeranter, och för att sedan se hur de mappar mot Resumés. Vi behöver prata med kunder och läsare. Men vi har en idé om att en ska fokusera på media och en annan på kommunikation och marknad. Om det är rätt eller inte måste vi komma fram till genom att prata med medarbetare. Inga beslut är fattade ännu.

Vad kostade affären?
– Det är en sådan fråga man alltid får men aldrig svarar på.

Dagens Media har haft ett rörelseresultat med minussiffror de senaste tre åren. Vad ska BBM göra för att ändra på det?
– Det tror jag mest beror på hur Talentum och Alma har fördelar sina interna kostnader. Vår bild är att Dagens Media går plus-minus noll. Det är enklare för oss att få det att bli lönsamt när Resumé och Dagens Media samlas under samma tak.

Vad kan läsarna förvänta sig efter det här uppköpet?
– Ännu bättre och djupare journalistik och kunskap. Det ger oss större resurser att fördjupa det som är viktigast – journalistiken. Partners och annonsörer kan också se fram emot ett bättre och tydligare erbjudande.

Innebär den här affären några personalneddragningar?
– Nej, det är inte våra planer. Det kommer inte ske några personalneddragningar initialt. Men sen måste vi ta fram ett affärscase och titta på det. Det är bara redaktionell personal som följer med i uppköpet, de andra är kvar hos Alma. Vad som händer med dem kan jag inte svara på.

Ulf Magnusson, vd för Alma Talent, menar att diskussioner om olika typer av samarbeten mellan Dagens Media och Resumé har skett länge. Men det är först nu som alla aktörer tyckte att förutsättningarna fanns och att tajmingen var bra för en affär.

Varför säljer ni Dagens Media och Medievärlden?
– Flera skäl: Dels tror vi att Dagens Media och Medievärlden kommer att utvecklas bättre i en miljö tillsammans med Bonnier och Resumé. Dessutom vill vi fokusera på våra kärnområden: affärs-, teknik- och juridikjournalistik. Alma och Bonnier är inga fiender. Vi har konkurrerat inom en ganska liten nisch där det kanske inte finns utrymme för två aktörer. Ni har möjlighet positionera de båda varumärkena tydligare.

Ni köpte ju Medievärlden för inte så länge sen. Hur har det samarbetet gått hittills?
– Det har gått alldeles utmärkt och redaktionerna har slagits ihop.

Hur mycket pengar fick ni för affären?
– Vi har kommit överens om att inte berätta det.

Redaktionen på Dagens Media följer med, men inte annan personal. Får de stanna hos er eller tvingas de sluta?
– Det finns inget beslut taget på det. Vi får se över det efter sommaren.

Dagens Media har haft ett negativt rörelseresultat de tre senaste åren. Varför då?
– Det stämmer att Dagens Media har gått back de senaste åren. Det är en tuff marknad såklart.



Dela sidan: