Dela sidan:

Att paketera rätt för en kräsen b2b-publik är contnetbyråernas grej. Det ska vara ärligt, känslofyllt – och helst bestå av en film. Jonas Terning, vd på Make Your Mark, och Nora Henriksson, producent och projektledare på Appelberg, besökte Resumés trädgård för att berätta just detta och visa exempel på två case.

– 30 procent av appelbergs byråomsättning består av film idag. Och det som fungerar och biter på publiken är trovärdighet och närvaro. I den uppsjö av content som knappast blir mindre är det så vi tror att budskapet fastnar, berättade Nora Henriksson från scen.

Appelberg har sedan 12 år ett samarbete med Scania och marknadsfört deras lastbilar. I flera filmer har de berättat om lastbilschaufförerna i vardagen.

– Det här är en utmaning. Vid en första tanke, hur intressant är det med lastbilar eller chaufförernas vardag? Det ska synas i flödet, vara innehåll som man minns och vill se mer av, men vi måste samtidigt hålla oss till tydliga ramar. Det kan upplevas som tråkigt och mindre kreativt. Men – vi vänder det till en styrka.

Nora Henriksson berättar hur de försöker komma nära genom att exempelvis filma och klippa på ett speciellt sätt.

– Man ska kunna känna stressen och uppleva hur jobbigt det är. Det är trovärdighet i kombination med närvaron som fungerar.

Appelberg gjorde första filmen för Scania för sex år sedan och arbetar idag mycket med deras publiceringsstrategi på Facebook. Av deras sju poster per vecka är tre video.

– På 14 miljoner videostarter tittas det 30 sekunder eller längre. Vi har även publicerat filmerna på en landningssida för att öka konverteringen.

För Jonas Terning på Make Your Mark är känsla nyckeln till att nå ut till kunden.

– Vi fattar beslut på annat sätt när det gäller b2c – där är lägre tröskel och en annan typ av produkter. Vi måste tänka ”när grät vi senast och när skrattade vi sist?”. Ofta är det film som ligger bakom, säger han.

Make Your Marks film för Puma tillsammans med fotbollsspelare Nilla Fischer bidrar med en känsla som stannar, menar han. Visningen av själva produkten – Puma-skon – kommer efter någon minut vilket ger effekt.

– Nilla Fischer pratar om hur hon fann intresset i fotboll och kanske är det så att hon uppnått sina mål takc vare Pumaskon. Sådana här projekt brukar drivas tillsammans med en reklambyrå. Det är sambandet man vill åt.

Jonas Terning ger ytterligare ett exempel från deras E.ON-samarbete. Simris är den första självförsörjande byn i Sverige – och ska väcka känslor.

– Det är inte manusskrivet, men förintervjuat så man vet man de tycker och tänker. Här har vi framför allt sett effekt på Insta stories där vi publicerat 15 sekunders filmer. Insta har varit konverteringsdrivande då man faktiskt har klickat sig vidare. 

Med alla de här plattformarna – försvårar de att sticka ut?
– Nja, men det finns en annan förståelse, att rörligt kostar pengar. Det har samtidigt ökat nyfikenheten och lusten, säger Jonas Terning.

Nora Henriksson:

– Skapandeprocessen mår inte sämre av konkurrensen. Med det redaktionella anslaget vi har måste det finnas en kreativ höjd, då måste vi göra innehåll som fastnar.

Vad händer inom rörlig content om fem år?
– Jag tror att livesändningar kan öka då lägereldarna har förflyttats digitalt. Där finns en kraft som är utmanande. Vågar man jobba där, att ge det till sin publik, så finns en stor vinst i det.



Dela sidan: