Dela sidan:

Näringslivets roll i politiken och Almedalsveckans kommersialisering är ett allt oftare återkommande tema i den pågående debatten. Är det bra eller dåligt att Almedalen har gått från politik-, till public affairs-, till näringslivs- och influencervecka? Är veckans utveckling hållbar?

Jag tror svaret är att det beror på. När jag i dag läste om hur bland annat RFSL och Vänförbundet Sverige-Israel angripits av nazister, och att personer blivit nedslagna, samtidigt som jag har en judisk kollega som inte känner sig superpeppad på att gå utanför porten när de står i grupp precis utanför och kampanjar insåg jag att vi här och nu har en fråga där näringslivets roll i politiken och under Almedalsveckan kan ställas på sin spets.

Näringslivet kan här spela en viktig vågmästarroll och utnyttja all sin ekonomiska tyngd för att sätta press på polisen och andra institutioner att lösa det här problemet till nästa år. Om polisen inte presenterar en trovärdig plan för hur demokratiska institutioner ska fredas från nazistiska attacker under nästa års Almedalsvecka så struntar vi i att komma. Varför ska ideella organisationer stå ensamma i detta, bara för att kommersiella organisationer inte är föremål för attacker? Tänk er i stället:

Det blir inga Prime- eller Skandiamingel. Svenskt Näringsliv, Swedbank, Google och alla de andra storarrangörerna avstår från att representera. Detta borde få till följd att även lokalbefolkningen ställer krav på kommunen och arrangören, eftersom de inte längre kommer kunna hyra ut sina lägenheter för 100 000 kronor i veckan. Restauranger och hotell har också tydliga incitament att med full kraft ställa sig bakom detta.

Jobbar du på ett företag? Säg till din chef att du vägrar komma om din organisation inte ställer sig bakom detta ultimatum. Man kan inte vara på Almedalsveckan och gotta sig om man inte samtidigt är beredd att utöva sin ekonomiska makt för att försvara demokratin.

Kravet kan formuleras enligt följande:

"Vi kräver att polisen, kommunen och projektgruppen som arrangerar Almedalsveckan senast sex månader innan 2019 års Almedalsvecka presenterar en offensiv plan för hur de ska se till att skydda varenda organisation och individ som är på plats under Almedalsveckan för att verka i demokratisk anda, annars väljer vårt företag att inte representera på plats under veckan".

Jag är övertygad om att vi tillsammans kan sätta eld i baken på veckans organisatörer, och skynda fram en lösning på det här problemet.

Vill ditt företag ställa sig bakom detta? Mejla ditt deltagande till naringslivetbackarupp@gmail.com



Dela sidan: