Dela sidan:

Nazisterna var synliga här under politikerveckan igår, inte bara under Annie Lööfs tal utan även digitalt. Gårdagens mest retweetade tweets handlade alla om deras närvaro. En film som visar när representanter från NMR blir våldsamma mot några andra almedalsbesökare på gatan, Annie Lööfs uttalande efter talet om att dem inte kommer att tysta henne och journalisten Martin Schoris bild på när organisationen KRIS ställde sig runt nazisterna under Annie Lööfs tal var de mest spridda inläggen igår.

– Det är fortsatt mycket hat och nazister som tar plats i sociala medier kopplat till årets almedalsvecka. Därför känns det digitala genomslaget av KRIS:s agerande under Annie Lööfs tal väldigt roligt. Nu hoppas jag på ännu mer kärlek och respekt under resten av politikerveckan i de digitala kanalerna, säger Karin Bäcklund, digital strateg på Springtime.

Migrationspolitik har kommit att dominera det digitala samtalet under politikerveckan och ämnet fortsätter att ligga i topp vad gäller hashtags i Almedalen. Föreningen Fler unga som vill att fler unga ska delta i debatten där unga diskuteras syns också fortsatt mycket genom deras hashtag. Bostadspolitik seglade upp på listan i förrgår och är hänger kvar även under gårdagen.

Nazisterna syns även mycket på Instagram, gårdagens mest gillade inlägg från kontot Tänkvärt till exempel. Edward Blom placerar sig igen med en bild på sonen som leker i Almedalen och influencern Aysha Jones inlägg om mångfald inom mode och skönhetsindustrin.

Annie Lööf är gårdagens mest omtalade precis som de partiledare som haft sin dag innan henne. Men Annie får många fler omnämndanden digitalt än hennes partiledarekollegor. Inte helt otippat är NMR också en av gårdagens mest omnämnda och även Svenska kyrkan efter att domprästen ringt kyrkoklockorna i Almedalen vid ett oväntat tillfälle.

– Annie Lööf var i en egen klass när det gäller att skapa engagemang under partiets dag igår, säger Adam Hjort, Head of Sparkle.



Dela sidan: