Dela sidan:

Trots att jag är i Almedalen under ett ovisst valår engagerarar inte politiken särskilt mycket. De politiska budskapen är förutbestämda och ytterst få är villiga att ändra åsikt. Almedalen är därför en arena där alla vill sända snarare än att lyssna och ta emot.

Till skillnad mot proffstyckarna tror vi inom kommunikations-och techindustrin på nyttan av att lyssna, lära, diskutera och samarbeta för att skapa nya möjligheter för samhälle och företag. Det betyder att vi ibland måste samarbeta med konkurrenter för digitaliseringen ska ge största möjliga kundnytta. Tech-industrin har ett talesätt som sammanfattar resonemanget på ett bra sätt – "being good is a good strategy". Genom att göra gott med hjälp av ny teknik, design och kommunikation skapar vi verklig samhällsnytta, bl a inom äldrevården och miljösektorn.

Men för att kunna göra gott gäller det alltså att ibland välja samarbete istället för konkurrens. Betaltjänsten Swish är ett bra exempel på detta. Affärsbankerna bestämde sig för att samhälls- och kundnyttan var viktigare än egennyttan och tog tillsammans fram en ny, enkel och användarvänlig tjänst.

Under Almedalsveckan handlar hela 326 programpunkter om hur digitaliseringens kan stärka företagens konkurrenskraft och skapa ett långsiktigt hållbart samhälle. Det sistnämnda sker allt oftare med hjälp av artificiell intelligens med machine- och deep learning. Att använda AI för att lösa vårt tids stora frågor som energiförsörjning, elektrifiering av transporter, automatisering och robotisering skapar reella kundvärden och bidrar därmed till en bättre värld.

Flera företag som deltar på Almedalsveckan, t ex Volvo-bolagen, konkurrerar alla på en världsmarknad och utnyttjar därför digitaliseringens möjligheter för att ligga i framkant. Jag lyssnade igår kväll på Volvo Cars och Volvo-gruppens koncernchefer Håkan Samuelsson och Martin Lundstedt då de var värdar för en middag och hälsade välkomna med sina respektive företags framtidsvisioner. Volvo vill vara en del av samhället och lösa säkerhet och miljöutmaningarna med ny teknik, användarvänlig design och kommunikation. De förstår att morgondagen byggs redan i dag och börjar redan nu planera för den cirkulära ekonomin där kunderna köper mobilitet som en tjänst och delar sin bil med andra. Andra spännande utvecklingsprojekt handlar om förarlösa fordon, och aktiv säkerhet.

Men de kommer inte kunna lösa det själva, utan måste satsa ännu mer på partnerskap för utveckling och innovation, och därigenom skapa nya konkurrensfördelar att kommunicera. Företag som Volvo kan inte enbart konkurrera med pris. Att alltid ligga i framkant gällande digitalisering, kommunikation och förmågan att skapa värden utöver själva produkten är framgångsfaktorer som ger nya konkurrensfördelar eftersom tyskarna ska darra som Håkan och Martin avslutade sitt välkomsttal med.

Kan då ny teknik rädda oss från hotande resursbrist och klimatförändringar samtidigt som den stärker våra företags konkurrenskraft? Kan ettor och nollor göra världen till en bättre plats för oss alla? Jag tror faktiskt det!

Joakim Hökegård, affärsutvecklare och kommunikationsstrateg, HiQ


Dela sidan: