Dela sidan:

Den kinesiska techjätten Alibaba har tagit fram en hårt arbetande AI-robot. Roboten är så pass frenetisk i sin produktion att hen kan producera 20 000 rader reklamtext i sekunden. Det innebär att roboten skulle kunna producera en hel del av reklambyråernas annonstexter. 

AI-roboten har enligt uppgifter från Mumbrella klarat det så kallade Turingtestet, vilket innebär att den kan kommunicera med en människa, utan att människan i sin tur kan avgöra om det är en robot eller ej. 

Företag som Esprit och Dickies ska redan börjat använda sig av systemet i Kina. Kunderna som använder systemet kan också påverka tonläget i textens innehåll. Med hjälp av språkbearbetning och maskininlärnings-baserad teknologi har roboten kunnat träna på miljontals framgångsrika kampanjer och bland annat lärt sig att skriva roligt och poetiskt. 

Copywriter Hedvig Hagwall Bruckner känner sig dock inte speciellt hotad av roboten i sin yrkesroll. 

– Nej, utifrån den typen av copywriting som jag gör så känner jag mig inte alls hotad. Det handlar till väldigt liten del om att skriva. Det komplicerade arbetet handlar om vad vi ska skriva, vilka känslor vi vill uppnå och vilka vi vill nå fram till. Det är en konst att hitta de insikterna som sen kan skapa den kärnan som kan tilltala många. Robotar skulle kunna ta fram förslag, men det kommer ändå vara en människa som väljer ut vad som funkar, säger Hedvig Hagwall Bruckner.

Du tror inte att fler copywriters kommer att försvinna?
– Den kommunikation vi behöver bara ökar, så det tror jag inte. Vi är ju skrivande personer och det kommer alltid behövas en människa där som väger vad orden betyder.

Inte heller Åkestam Holst copywriter Daniel Vaccino verkar särskilt orolig över robotens framfart. Han säger, likt Hedvig Hagwall Bruckner, att själva skrivandet är en väldigt liten del av jobbet. 

– Jag välkomnar den med varm hand. Att skriva är ju bara en liten del av jobbet. En viktig del, men ändå. När det kommer en bot som kan hoppa in i en taxi och åka till Vårby och prata med Spendrups styrelse om vikten av att köra en upp-och-ner-vänd vepa på Odenplan, då kanske jag drar öronen åt mig. Men till dess så känner jag ett relativt lugn, säger Daniel Vaccino till Resumé. 

Så du tror inte att roboten kan leda till färre copywriters?
– Det tror jag inte. Kanske och förhoppningsvis kan det leda till en effektivare arbetsfördelning av uppgifter. Det beror dock på vilket lönekrav botarna har, när de får sin första projektanställning.



Dela sidan: