Dela sidan:

I höst väntar vad som kan komma att bli det första svenska valet som avgörs genom sociala medier. Vissa partier är bättre än andra på att skapa spridning och diskussion, men det finns också de politiker som fått enorma följarskaror likt influencers.

Samtidigt visar IIS årliga undersökning ”Svenskarna och internet” att det är i sociala medier som de unga söker upp information om politiker – hela 48 procent.

Politiker med många följare har alltså enorma möjligheter att påverka.

På temat ”Politiker som influencers – demokratins framtid eller fall” möttes Sara Skyttedal, kristdemokratiskt kommunalråd, Lorentz Tovatt, riksdagsledamot för Miljöpartiet, Sophie Hedestad, marknadschef på Meltwater och Brit Stakston, mediestrateg och sociala medier-expert, i en paneldebatt.

Lorentz Tovatt valde att vara självkritisk.

– En baksida med det nya mediala klimatet är att spetsighet alltid lönar sig. Hanif Bali är det, jag är det, Sara Skyttedal är det. Det är en strategi. Jag vill egentligen inte kritisera media, men vill skicka med en sak: Släpp besattheten om oss som är spetsiga. Sara kanske inte ska ta en debatt om flyg bara för att hon har skrivit en spetsig tweet, sa han.

Samtidigt har sociala medier blivit ett sätt för politikerna att – ofiltrerat – nå ut med sina budskap, samtidigt som de kan ha direktkontakt med väljarna.

– Det finns en aspekt av att medierna kontrollerar vad som får vara i åsiktstunneln. Sociala medier är ett komplement, sa Lorentz Tovatt och fick medhåll från Sara Skyttedal:

– I dag kanske det inte längre är en artikel publicerad i Dagens Nyheter om ditt parti utan i stället utspel i sociala medier som ger mest buzz, sa hon.

Meltwater gör undersökningar på vilka partier och politiker som lyckas bäst i sociala medier. Sophie Hedestad konstaterar att Moderaternas Ulf Kristersson märkligt nog inte har ett Twitterkonto, samtidigt som Centerpartiets Annie Lööf är en person som genererar mycket engagemang på plattformarna.

– Man kan likna dem vid en digital armé. När det kommer till lajks ligger Sverigedemokraterna i topp med Jimmie Åkesson i spetsen. De kanske har tvingats bli bättre i sociala medier, eftersom de haft svårt att få positiv publicitet i traditionella medier. Varför engagerar dem då? I sociala medier är de enkla, med både humor och ilska. Det gillar folk och får dem att haka på sa Sophie Hedestad.

Britt Stakston är delad till att politiker blir influencers i sociala medier. Hon tycker att det är bra att plattformarna finns till för de politiker som vill nå ut, samtidigt som det flyttar gränserna för samtalstonen.

– Se på Donald Trump som hela tiden kommer med utspel och använder epitet som ”crooked Hillary” för att smutskasta sina meningsmotståndare. Det finns något djupt sorgligt över hur han har påverkat hela samtalsklimatet. Det är medias uppgift att inte gå i fällan, sa hon.

Sociala medier blir mycket viktiga för valutgången, tror Britt Stakston.

– Jag brukar fundera över vad som hänt om #metoo skett veckan innan valet – hur man hade kunnat använda det i sin politiska kommunikation. Om vi tittar på opinionssiffrorna är SD ett tydligt bevis på att långtgående sociala mediestrategier faktiskt funkar.

Hur ska man då som politiker agera om man vill nå ut i sociala medier? Sophie Hedestad har ett svar på det:

– Man måste kommunicera med känslor. Hjärnan består av två delar: den är rationell och emotionell. 96 procent av alla beslut fattar vi på emotionella grunder. Man måste skapa känsla.


Dela sidan: