Dela sidan:

En ruggig kväll i januari 2012 har 10 000 människor samlats vid Clarion Hotel Post i Göteborg. En digital nedräkning vittnar om att något stort kommer hända. Efter bildspel och fyrverkeri glider Petter Stordalen ner på scen – i en enorm discokula.

På den berömda Vinterkonferensen i Tele2 Arena i vintras riktas strålkastarna mot en av Nordic Choice Hotels medarbetare – som Petter Stordalen senare gifter bort på scenen.

Två scener ur Petter Stordalens liv som journalisterna gärna slänger sig över.

I kvällstidningarna beskrivs den stenrika norrmannen som en uppmärksamhetslysten och galen excentriker. Men är det hela sanningen? Bakom personen grundar sig en finslipad extern och intern kommunikatör.

– Kommunikation för mig handlar om en sak: storytelling. Människor kanske tänker att jag är uppmärksamhetskåt och tycker det är roligt att springa nerför hotellfasader och åka jetski till invigningar – men jag gör det för att folk ska minnas. För att de ska ta historierna vidare. 

Sex år senare pratas det fortfarande om den där invigningen i Göteborg.

Det är svårt att inte bli hänförd av Petter Stordalen. Vi ses för en pratstund i Nordic Light Hotels lobby på Vasagatan i Stockholm, som har fått ett ansiktslyft för 100 miljoner kronor. Framför honom ligger en hög manuskort – denna varma sommarkväll har nämligen Petter Stordalen grand opening för 500 personer gäster. Han småpratar med personalen och dansar på receptionen. På är den karaktäristiska Michael Jackson-jackan och plötsligt är det han som intervjuar.

– Finns du på Insta? Är du bra? Du måste berätta en story Julia!

Petter Stordalen lär sig affärer redan i unga år – han är tredje generationens handlare. Som tolvåring säljer han jordgubbar hemma i Porsgrunn i Telemark. När försäljningen går dåligt säger pappan: ”Sälj de jordgubbar du har, för det är dem enda du kan sälja”.

Jordgubbsfilosofin tar form. Den handlar om att succén startar med möjligheter och inte begränsningar. Hur driv och kreativitet slår talang. En melodi som har format Petter Stordalens livsverk. 24 år gammal tar han över Norges största köpcentrum och efter ett par framgångsrika år blir han fastighetskung. Däremellan hinner han få sparken. Idag är han Norges nionde mest förmögna man som ägare till koncernen Nordic Choice Hotels.

LÄS MER: De är Näringslivets 150 Superkommunikatörer 2018

Varför är vi då så fascinerade av detta energiknippe och hur har han klättrat till att bli en av våra främsta superkommunikatörer?

– Anledningen till att jag har på mig sådana här jackor på invigningar är inte enbart för att jag tycker det är snyggt. Du minns det som är annorlunda – inte vita män över 50 i mörk kostym och slips, säger Petter Stordalen.

Genom sina upptåg får han andra affärsledare att blekna. Många liknar honom vid Richard Branson, men det är inget han själv vill svara på.

– Jag vill att vi ska få massor av uppmärksamhet när vi öppnar hotell och då måste jag spela på premisserna. För om man ska vara helt ärlig: hur jävla spännande är det när Petter öppnar hotell nummer 194?

Han säger sig själv inspireras av bland annat Volvoreklamen.

– Volvo lastbilar kunde använt tio miljoner kronor för att förklara hur precis deras GPS-manövrering var. Men de lät Jean Claude van Damme gå ner i split mellan lastbilarna. När jag gör mina grejer är det alltid en viss risk att det går galet.

En annan utmärkt kommunikation, enligt Petter Stordalen, är Zlatans ”Du gamla du fria”.

– Den träffar mig direkt. I den värld vi lever i tar vi emot så extremt många intryck. Hur ska du bryta igenom bruset i sociala medier? Genom att göra något annorlunda.

Är du trött på att framställas som lite galen?
– När vi säger tokig låter det som något negativt. Men glöm aldrig att galenskapen har tagit mig ganska långt.

Stöter du på dem som inte gillar din ledarstil?
– Det finns många uppfattningar om det jag gör, men så länge det ger resultat så kommer jag att fortsätta. Sen ska man inte gå runt i livet och fundera över vad andra tycker om en. Man är den man är och det är de bästa förutsättningarna man har.

Det är ett medvetet val att det är just Petter Stordalen och ingen annan som har blivit hotellkedjans reklampelare. Hans egna liv intresserar och bygger kedjans rykte. I sociala medier har Petter Stordalen närmare 300 000 följare, men han vill inte kalla sig en influencer. 

– Det spelar ingen roll vad man kallar mig. Det enda jag bryr mig om är resultatet. Är jag en bra representant för bolaget? Då är jag nöjd.

Hur ser strategin ut?
– Sociala medier, framför allt Instagram i mitt fall, är viktigt för storytelling. En regel är att om du inte ger lite av dig själv blir du lätt ointressant. Lägger jag ut en bild på min hund måste jag lägga ut en wow-känsla i en senare post – mer behind the scenes.

Hur ser balansen ut mellan att vara personlig och affärsmässig?
– Du kan vara personlig utan att vara privat. Jag är rätt personlig, men samtidigt är det få ting kring mig som jag pratar om. Ju mindre folk vet om mig desto bättre är det.

En tragedi som Petter Stordalen har varit öppen med är att hans fru Gunhild Stordalen, vd för Eat forum, 2014 drabbades av den dödliga sjukdomen systemisk skleros. Makarna berättade om tragedin i en intervju med Dagens Næringsliv.

Varför tog ni beslutet att berätta om sjukdomen och var det aldrig någon tvekan om hur privata ni skulle vara i kommunikationen här?
– Vi är båda offentliga personer och när vi försvinner i månader i sträck så undrar folk var vi är. Vi kände att vi behövde ge dem ett ärligt svar på det.

Hur har stödet varit?
– Helt fantastiskt.

Internt finns en väl uppbyggd kommunikationsstrategi – och Petter Stordalens absoluta favorituttryck ”culture eats strategy for breakfast” säger allt. Han menar även att livet är för kort för taskig kultur och dåliga chefer.

– Kultur kommer inte gratis – du måste jobba för den varje dag. Problemet är att alla säger så, men det saknar trovärdighet för företagen investerar inte i personalen. När vi gör Vinterkonferensen för 40–50 miljoner kronor menar många att det är galenskap. Här pratas aldrig om siffror, utan om vad bolaget betyder för de anställda. De får en relation till bolaget istället för att bara ta emot lönen den 25:e varje månad.

Inför Vinterkonferensen 2018, som Petter Stordalen och de anställda benämner "VK", bad han medarbetare att skicka in sina drömmar i videoformat. En kvinna önskade att Petter Stordalen skulle lämna över henne vid sitt bröllop. Vilket såklart ledde till att han ordnade ett bröllop i Tele2 arena framför 3 000 anställda.

Ett annat exempel är Ali-hjälpen, en hjälpfunktion dit medarbetare som riskerar utvisning kan vända sig för att få advokathjälp.

– Om jag bara sagt att vi kommer införa ett projekt som heter ”Hjälp till nyanlända” är risken att det hade försvunnit. Det blir verkligt med Ali. Det räcker inte med att skriva om initiativen i en årsredovisning.

Har du någonsin känt dig trött på att vara reklampelaren för Nordic Choice Hotels?
– Nej. På ”Stockholm under stjärnorna” häromdagen (Petter Stordalens nya takbar reds. anm) var det en person som ville ta en selfie och som sa till mig ”det känns inte som att du orkar göra det där nu, varför säger du inte bara nej?”. Men just den personen som vill ta selfien bryr sig ju inte om ifall denne är nummer fem av 40 i selfiekön – det enda personen vill ha och blir glad av är en bild. Det måste jag tänka på.

Du har tidigare sagt att kriser är en möjlighet att tänka nytt. Hur hanterar du kriser inom företaget?
– När det uppstår en krissituation är det bara två som ska vara på banan. Det är jag och vd Torgeir Silseth. En kris ska aldrig delegeras till kommunikation.

Petter Stordalen nämner två av hans värsta företagskriser. Den ena var när han tappade en miljardaffär i Danmark. Den andra när Nordic Choice fick veta att ett hotell de byggde och som de skulle ha hyreskontrakt på hade använt sig av olovlig arbetskraft från Bosnien.

– Helvetet bröt loss. Pressen skrek ”Stordalenhotell betalar inte”. Torgeir sa att jag skulle hålla mig undan för att det inte var vårt ansvar. Men jag satt där och tänkte på hur medierna skulle vinkla saken. Till slut åkte vi till byggarbetsplatsen där alla ville åt mig. Efter två månader sa jag till banken som hade lånet att jag inte skulle öppna hotellet.

– Befattningshavare måste ha tydliga ståndpunkter – speciellt i kriserna – för de kommer. Ansvar är inte något du får, det är något du tar. Var alltid brutalt ärlig. Du kanske kommer undan med en lögn eller två, men sen åker du rätt ner.

För Petter Stordalen börjar hotell som en investering i livet – som till slut blev livet. Men på sistone har han börjat gå utanför branschen för att bygga sitt varumärke. Han har bland annat startat pr-byrån Storm Communications, gått in i förlagsbranschen och bryggt sitt egna öl. 

– Det är något unikt jag ska göra och det handlar om människorna jag möter. Men hotell är alltid nummer ett.

Du har precis skrivit över 25 miljarder på dina barn. Har du planer på att bli statsminister?
– Absolut inte! Jag har en annan plattform att verka utifrån. Båda behövs för att skapa en bättre värld.

De tre viktigaste punkterna för god kommunikation:
1. Storytelling.
2. Befattningshavare måste ha tydliga ståndpunkter, speciellt i kriser.
3. Var brutalt ärlig.

FAKTA / Petter A. Stordalen
Är: Ägare till Nordic Choice Hotels med cirka 190 hotell, fler än 13 000 anställda och en årlig omsättning på tio miljarder NOK.
Bor: Oslo.
Ålder: 55 år.
Familj: Ja.
Utbildning: Marknadshögskolan och Kjøpmannsinstituttet.
Fritidssyssla: Familjen, resor och äventyr.
Tjänar: Tillräckligt för att fortsätta bygga hotell.
Filmtips: Love Actually.
Lästips: Arn.
Medievanor: Plöjer allt!
Oanad talang: Gå på styltor.
Dissar: Donald Trump.
Hissar: Housekeeping.


Dela sidan: