Dela sidan:

I samband med fotbolls-VM släppte Norrlands Guld " en socialare öl", där live-tweets porträtterade ölskummet för att folk skulle kunna följa fotbollen tillsammans, utan att distraheras av mobilen. 

Genom en teknik kombinerad med ett algoritmsystem plockade man upp de senaste vm-inläggen, och med en maltbaserad färg skapade man en skumkrona av tweets i realtid. 

 

Kampanjen fick stor internationell uppmärksamhet. Bland annat av CBS, Vice, AOL, Yahoo, In The Know, Trendhunter och Food & Wine som lyft fram kampanjen. Även anställda på Twitter har hört av sig och önskat en egen maskin till sitt LA-kontor, och ett bryggeri i Österrike vill lansera tekniken för sin egen marknad. 

Norrlands Guld spinner nu vidare på sitt uppmärksammade skum och åker snålskjuts på Budweisers prisbelönta kampanj "TagWords", som vann Grand Prix i print under Cannes 2018. 

Budweiser-kampanjen gick ut på att googla vissa fraser, för att sedan få upp historiska och ikoniska bilder där folk dricker "Bud". Detta går dock emot hela premissen av Norrlands Gulds "en socialare öl", eftersom man måste gå online.

Därför går Norrlands Guld online för att uppmana folk att gå offline. Genom att köpa annonser på samma sökord som Budweiser dyker nu Norrlands Gulds "Drinking beer beets googling beer” och ”Put your phone away, have a cold one” längst upp bland sökträffarna. 

Norrlands Gulds drag mot Budweiser kan du se här: 


Dela sidan: