Dela sidan:

Efter 63 år i Göteborg öppnade reklambyrån Stendahls under förra året upp sitt första Stockholmskontor. Enligt Andreas Gunberg och Peter Johansson, som tillsammans leder det nya kontoret, valde man att expandera efter att ha sett ett ökat behov från olika kunder från Stockholmsområdet.

Precis som många andra påpekade de i samband med öppningen att kommunikationsvärlden just nu befinner sig i en omställningsfas där produktutveckling och marknadskommunikation närmat sig varandra, varför byrån de senaste åren utvecklat sitt erbjudande.

Och omställningen verkar ha varit gynnsam. 2016 hade byrån en omsättning på 165 miljoner, en byråintäkt på 54 miljoner och ett rörelseresultat på 7,6 miljoner kronor (14%).

Ett år senare har man stärkt sina siffror, rejält. 2017 hade omsättningen nått upp till hela 219 miljoner med en byråintäkt på 105 miljoner kronor. Den fördubblade byråintäkten innebär också att rörelseresultatet drivs upp och landar på knappt 18 miljoner kronor (17%).

Mellan 2016 och 2017 nästan dubblade man dessutom antalet anställda från 57 till 109. Bland nytillskotten på Stendahls finns bland annat M&C Saatchis tidigare kreativa chef Martin Cedergren.

Förändringarna kommer efter att Stendahls i slutet av 2017 fusionerade bolaget Stendahls.net in i Stendahls Reklambyrå. Fusioneringen är förklaringen bakom en stor del av ökningen, men byrån har även knutit till sig några nya kunduppdrag.

De nya siffrorna innebär att Stendahls i dagsläget är en av Sveriges största reklam- och kommunikationsbyråer bakom trion Forsman & Bodenfors, Åkestam Holst och Nord DDB.



Dela sidan: