Dela sidan:

Referanzas affärsidé är att bygga en plattform och mjukvara för marknadsföring baserad på kundupplevelser. Genom att samarbeta med företag som arbetar med event av olika slag, kan deras program användas som rekommendationsplattform för eventets kunder. 

Det är också en del i att sprida ut begreppet influencer marketing och göra alla till en potentiell influencer. Idag talas det även om "Micro Influencer Marketing", som handlar om att en influencer med färre följare också kan ha mer engagerade sådana, vilket ökar deras trovärdighet.

Joakim Turesson, vd och grundare för Referanza, säger dock att det börjar bli svårt att skilja på begreppen. 

– Micro Influencers Marketing börjar också bli mer och mer av ett begrepp som går att likna vid klassiska influencers, eftersom många idag har stora nätverk. Vi tror att det blir en tredje form där "vanliga" människor kommer ingå. Man kan beskriva det som ett nanonätverk där människor tipsar varandra om saker. Den nya trenden vi ser är att kundnöjdhet går före än att betala en person för att lägga upp något. Genom att vår kund tillhandahåller en stark kundupplevelse hoppas vi skapa en brand loyalty, som gör att människor är villiga att prata om, och rekommendera, sina upplevelser till andra, säger Joakim Turesson till Resumé.

Den nya formen kallar Joakim Turesson för Customer Experience Marketing, som han menar har en mycket högre trovärdighet än influencers eftersom det bygger på personliga upplevelser och intressen som inte är köpta. 

Nu har man knytit till sig ett avtal med den amerikanska jätten Ticketmaster. Sedan tidigare har man avtal med kunder som 2 Entertain, Göta Lejon, Berwaldhallen och Cirkus.

– Vi fick frågan av Ticketmaster att bli en exklusiv internationell partner. Det finns bara sju stycken internationellt, så vi är en exklusiv skara som täcker av ett intressant område. Tanken är att täcka hela kundupplevensen med mätningar om vad kunden vill ha. Man kan säga att vi interagerar med arenabesökaren direkt och får på så sätt en hög grad av engagemang. 

Genom att öka engagemanget hoppas man att biljettförsäljningen ska öka och att människor delar med sig av sin upplevelse till andra. 

– Vi är ett förhållandevis litet bolag i Stockholm så det här blir en jättegrej för oss. Om vi och Ticketmaster lyckas med att maximera effekten fullt ut kan det innebära en omsättning på uppåt en miljard, så det är enormt om man tittar på den internationella biljettindustrin. 

Ticketmaster säljer årligen runt 400 miljoner biljetter till sina evenemang. När nu Referanza teamar upp med biljettjätten så kommer de sälja sin mjukvara till evenemangsarrangörerna i Ticketmasters system, där intäkterna kommer att delas mellan de bägge parterna. 



Dela sidan: