Dela sidan:

De senaste åren har reklammarknaden i Göteborg varit satt under press. Vid sidan av den lokala stoltheten Forsman & Bodenfors har flera andra byråer, med undantag för Stendahls, haft det svårt att hitta riktig lönsamhet.

Efter att under flera år ha skalat ned meddelade Valentin&Byhr tidigare i sommar en nysatsning som ska få byrån på fötter igen.

En annan Göteborgsbyrå som sedan 2012 presenterat illröda siffror, både vad gäller omsättning och rörelsemarginal, är Cordovan. Efter att 2012 haft en toppnotering på 63 miljoner kronor i omsättning, med en blygsam vinst på 1,24 procent, omsätter byrån i dag endast 25 miljoner kronor.

Trots den succesivt minskade omsättningen har byrån fortsatt haft problem att leverera vinst, speciellt allvarliga är siffrorna de tre senaste åren. Rörelsemarginaler på -24,39 procent (2015), -18,16 (2016) och -16,58 (2017) har lett till att byrån i dag har en soliditet på 2,1 procent.

Soliditeten är ett mått på ett bolags egna tillgångar i förhållande till lån och en tumregel brukar vara att den inte bör understiga 25%, om bolaget inte befinner sig i en expansionsfas. Olika typer av bolagskonstruktioner kan dock göra att soliditeten blir missvisande, och enligt Cordovans vd Mikael Stenberg har moderbolaget sedan 2017 skjutit till nya pengar i kassan.

I de senaste årens årsredovisningar berättar bolaget om att man lanserat en rad initiativ för att anpassa sig till den "pågående digitaliseringen". Aktiviteterna, som bland annat innefattar ett samarbete och medlemskap med E3 International Agency Network, beräknas minska Cordovans årskostnader med omkring tre miljoner kronor från den 1 januari 2018.

Byrån har sedan två år tillbaka även lanserat ett nytt erbjudande som enligt årsredovisningen bygger på "tydliga processer för hur vi skapar ett ökat engagemang för våra kunders varumärken och erbjudanden, och hur vi på så vis ökar deras affärsnytta av kommunikationen".

Cordovan jobbar i dag med kunder som BillerudKorsnäs, Cisco, Göteborgs Universitet, Bulten, SCA och Volvo Group.

Mikael Stenberg är sedan 2015 vd på Cordovan.

Vad ser du som förklaring till de senaste årens röda siffror?

– När jag tillträdde som VD i december 2015 var både ägare, styrelsen och jag varit överens om att vi ska göra en långsiktig och lönsam anpassning av bolaget till att möta våra kunders behov på ett bättre sätt. Det har varit en resa som har tagit knappt två år. Tack vare att vi har haft en stark och långsiktig huvudägare har vi nu alla bitarna på plats, både organisatoriskt och i vårt erbjudande. Detta har bl.a. inneburit att vi kunnat leverera ett positivt resultat under samtliga månader första halvåret år 2018, berättar han i ett mejl till Resumé.

Ni berättar i bokslutet att ni genomfört en rad aktiviteter för att anpassa er till en ny marknad, kan du berätta lite kort vad de innefattar?

– Som alla reklambyråer utvecklas vårt erbjudande med våra kunders behov och förväntningar. Ett kvitto på att vi nu levererar ett högre värde för våra kunder än tidigare år är bl.a. vår utveckling i Årets Byrå där vi gått ifrån en 14:e plats, år 2015, till en 6:e plats år 2018. Sedan 2016 ingår vi också i ett internationellt reklambyrånätverk som givit oss möjlighet att tillgodose fler marknader för våra kunder.

– Den ökade beläggningen under de senaste 6–9 månaderna har inneburit att vi nu befinner oss i en rekryteringfas där vi söker att stärkas oss med fler kompetenser, primärt inom det digitala.

Hur ser du på de knappa tillgångarna i företaget?

Sedan bokslutet lämnades in för år 2017 har tillgångarna stärkts betydligt genom ägartillskott ifrån moderbolaget som under första halvåret 2018 genomfört en nyemission om 5.3MSEK. Med nuvarande lönsamhet under år 2018 kommer tillgångarna att stärkas ytterligare under året.

Tror du att ni har möjlighet att få in nya lån?

– Vi har inget behov att ta in extern lånefinansiering. Om vi skulle behöva mer kapital för eventuella nya satsningar kommer vi att lösa kapitalbehovet genom vår huvudägare.

Hur ser du på Cordovans framtida möjligheter för att överleva?

– Med tanke på den kraftigt ekonomiska förbättringen under de första sex månaderna av 2018 och flera nya uppdrag, både på befintliga och nya kunder, i kombination med ett attraktivare erbjudande är jag helt övertygad om att vi inte bara kommer överleva utan utvecklas med positiv tillväxt och lönsamhet.

Ni är inte den enda reklambyrån i Göteborg som haft det tufft de senaste åren, vad tror du är förklaringen till det och hur ser du på reklammarknaden i Göteborg?

– Det är en allt mer fragmenterad marknad än för 5–7 år sedan. Fler nischade byråer, både små som stora, i kombination med att andelen inhouse-byråer ökar. Reklammarknaden i Göteborg ser jag som mycket bra för vår del.


Dela sidan: