Dela sidan:

En av vårens största snackisar inom kommunikationsvärlden är Sir Martin Sorrells frånfälle från WPP. Grundaren fick lämna byråkoncernen efter en intern utredning som slog fast att Sorrell missbrukat koncernens tillgångar samt betett sig illa mot personal. Exakt hur tillgångarna ska ha missbrukat eller på vilket sätt han betett sig illa är fortfarande okänt, även om olika uppgifter florerat i internationell branschpress.

Sedan han lämnat det livsverk han spenderat 33 år att bygga har Sir Martin Sorrell annonserat ett nytt bolag, S4 Capital, som han planerar att bygga på samma sätt som han en gång tog WPP från ett lokalt tillverkningsföretag till världens största byrånätverk. Planen är att genom aggresiva förvärv ta sig tillbaka till toppen.

Och nu är det klart att det digitala produktionsbolaget MediaMonks, med 750 anställda vid elva kontor, blir det första köpet. Byrån, som även har en stor verksamhet i Sverige, menar själva att köpet snarare ska ses som en fusionering mellan de två bolagen.

– Vi säljer inte, utan köper snarare in oss, som Victor Knaap, vd på MediaMonks, säger i ett pressuttalande.

Extra pikant i affären är att S4 Capital i budgivningsstriden slog ut Sorrells tidigare arbetsgivare WPP, som enligt uppgifter ska vara rasande över affären. Koncernen ska bland annat ha hotat med att dra in Sorrells återstående aktier i bolaget.

– Det här känns som ett betydande steg in i en ny tid, en ny era och ett nytt sätt att bygga digitala byråplattformar för kunder. MediaMonks är rotade i ny media, data, innehåll och teknologi. Vårt nästa steg blir att vidareutveckla den här plattformen och addera dataanalys och digitala medieköp. S4 Capital kommer bli ett sammanhållet bolag med MediaMonks som en av nyckelspelarna, säger Sir Martin Sorrell i ett uttalande.

MediaMonks hade 2017 en global omsättning på 110 miljoner pund. Enligt Campaign låg köpesumman på 300 miljoner euro.



Dela sidan: