Dela sidan:

Sedan rakhyvlar började säljas runt om i världen har kvinnligt kroppshår porträtterats som hårresande, ohygieniskt och oacceptabelt. I reklamfilmer har redan hårlösa ben rakats med lödder.

Det har fått svenskan Marie Rönn, till vardags cd på R/GA i New York, att starta ett sidoprojekt, där hon tillsammans med rakhyvelbolaget Billies inhouse designers tagit fram en kampanj som ska normalisera kvinnligt kroppshår. 

– Vi är de första som säger att det inte är upp till företagen att bestämma vad normen är, utan såklart upp till kvinnan själv. Raka dig, eller ej. Spelar ingen roll så länge du känner dig nöjd. Kroppshår är ju en del av att vara människa. Inget konstigt med det, eller hur. Just nu är klimatet sådant att fler ideal och normer ifrågasätts. Kvinnor är trötta på att bli tillsagda vad som är okej och inte okej. Därför tror jag att man både relaterar till och uppskattar vår kampanj, säger Marie Rönn till Resumé.

Tillsammans med sin partner Tim Cairns har Marie Rönn agerat kreatör för kampanjen, där konceptfas, filmproduktion och utförande varit deras främsta arbetsuppgifter. Samarbetet med Billie har innehållit ett väldigt litet team med stram budget. 

Trots en stram budget lyckades man annonsera på den största tv-bilden på Times Square och kampanjen har sedan dess lyfts fram av bland annat Adweek. 

Det måste ju ha kostat en hel del att marknadsföra på Times Square? Har du någon summa där?
– I vanliga fall kostar det en hel del, absolut. Vi fick lyckligtvis ett rabatterat erbjudande, så vi tog tillfället i akt att lansera vår kampanj just där. Det är absolut inte vanligt att startups har de summor som krävs för att sätta upp en annons där. Vi hade tur. Och det var också första gången Times Square såg en tjugo meter hög hårig armhåla. 

Och kampanjen har fått blickarna riktade mot sig. Brytandet av normen har uppskattats. Enligt Marie Rönn hade mer än en miljon sett och delat filmen på sociala medier under första dygnet. 

– Kvinnor har hört av sig och sagt att det minsann var på tiden att kroppshår inte framställs som något skämmigt och fult.. Nu hoppas vi på att andra rakhyvelföretag tar efter och börjar porträttera kvinnor på ett mer realistiskt vis de med.

Kampanjfilm hittar du här: 



Dela sidan: