Dela sidan:

Den svenska startupscenen har de senaste fem-tio åren fullkomligt exploderat. Samtidigt har de nya bolagen svårt att attrahera senior talang, speciellt på utvecklarsidan. 

Utvecklingen har skapat en arbetstagarens marknad där alltfler utvecklare bryter sig loss från sina tidigare arbetsplatser för att istället arbeta på konsultbasis.

Bolaget Tingent har sedan 2015 hjälpt dessa konsulter att matchas med rätt typ av bolag och projekt. Enligt Linn Nyberg, marknadschef på Tingent, har konsulterna ofta fem-sex uppdrag att välja mellan och vill hellre lägga sin tid på faktiskt arbete snarare än att sondera bland erbjudanden.

– Fram till nyligen har vi haft ett stort kundfokus och har varken synts eller hörts speciellt mycket utåt, säger Linn Nyberg till Resumé.

Marknadsföringen har istället sköts organiskt från kunder som varit i kontakt med bolaget. Hittills har Tingent dubblat sin omsättning varje år och omsatte 2017 114 miljoner kronor med ett resultat på 1,8 miljoner. Inom 12-24 månader siktar bolaget på att börsnoteras. Nyligen genomförde man en bred investeringsrunda som inbringade sex miljoner kronor, och där bland annat Zlatans pr- och affärspartner Mika Lepistö och artisten Petter Askegren nappade, pengar som ska användas till att fortsätta tillväxten men även på en rad pr- och marknadsaktiviteter. Exakt vad marknadsaktiviteterna består i vill dock Linn Nyberg inte specificera.

– Det finns en strategi och det är att göra oss mer intressanta för konsulterna och bevisa att vi är en trovärdig och pålitlig partner, mer än så kan jag inte säga i nuläget.

Att få in kändisnamn som Petter och Mika Lepistö som investerare, vilken betydelse har det för ert varumärke?

– Det är klart att namnen är bra att associeras med men de bidrar också mycket med sin erfarenhet. Båda två kommer från branscher som är olika vår men där individen står i centrum och där allt handlar om att få hen att prestera max i en viss kontext. 


Dela sidan: