Dela sidan:

Inför fotbolls-VM listade Resumé årets VM-kampanjer. Nu har det blivit dags igen, fast med fokus på kampanjer som kommit fram under turneringens gång. I listan hittar vi företag som Björn Borg, Carlsberg och – inte helt oväntat – IKEA. 

Carlsberg tog fram egen kaviar gjord på öl
Med en molekylär gastronomiteknik slog Carlsberg ihop två kulturella faiblesser till en, när öl och kaviar blev "ölkaviar".

– De senaste åren har en molekylär gastronomiteknik blivit en trend och använts för att ta fram artificiell kaviar, med naturliga ingredienser i olika smaker. Därför tyckte vi att det var kul att ta fram en kaviar gjord på öl för att ge de danska fotbollsfansen en smak av Ryssland, sa den danska köksmästaren Umut Sakarya, som tillsammans med Carlsbergs egna bryggare tagit fram ölkaviaren.

Huvudingrediensen i ölkaviaren är Carlsbergs klassiska pilsner.



Björn Borg "hijackade" VM-premiären och riktade en känga mot Ryssland
Under VM-premiären "hijackade" Björn Borg med banners i Moscow times och ett tifo i AR. Tifot visar två killar som kysser varandra med premiärlagens, Ryssland och Saudi Arabien, flaggor på kinderna tillsammans med budskapet "Love will win tonight".

Kampanjen är framtagen i samarbete med Nord DDB.
 

Volvo hyllade svenska landslaget med synvilleannons
Volvo Cars är sedan länge samarbetspartners till det svenska herrlandslaget i fotboll. I samband med gruppspelsmatchen mellan Sverige och Mexico passade man på att ta fram en innovativ synvilleannnons i print. 

– När vi insåg att formen på en fotbollsarena och strålkastarna var väldigt lika fronten på en Volvo blev idén ganska självklar. Dessutom är stämningen inför kvällens match lika ödesmättad som stämningen i annonsen, sa Karl Risenfors, art director på Forsman & Bodenfors som tagit fram annonsen. 



Länsförsäkringar i Göteborg och Bohuslän relanserade Fulfiltret-appen
I samband med hatstormen mot Jimmy Durmaz relanserade Länsförsäkringar i Göteborg och Bohuläns Fulfiltret-appen, som lanserades för första gången 2015 för att uppmärksamma nätmobbing genom att snällsäkra tangentbordet och autokorrigera elaka och kränkande ord.

Initiativet är framtaget i samarbete med Stendahls.



IKEA gick loss på sociala medier i samband med Zlatan och Beckhams vadslagning
Zlatan utmanade David Beckham och erbjöd sig att bjuda på middag på valfri restaurang om England vann. Om Sverige vann tyckte Zlatan att Beckham skulle bjuda honom på valfri IKEA-produkt. 

Inom loppet av två timmar hade IKEA fått nyss om diskussion och i samarbete med Åkestam Holst postade de Instagram-inlägget: 



IKEA i England fortsatte sedan på Twitter efter Englands vinst: 



Burger King i Ryssland fick hård kritik för gravidkampanj
Erbjöd 50 000 dollar och gratis Whopper livet ut till ryska kvinnor som blev gravida med en framgångsrik fotbollsspelare. Burger King i Ryssland tog efter kritiken bort inlägget, men spridningen hade redan börjat. 


"Skadad" fotbollsspelare rullar hela vägen till KFC
Neymars filmningar under VM gjorde fotbollsfansen frustrerade. KFC i Sydafrika var inte sena på bollen och gjorde en extra rullig kampanj. 



Dela sidan: