Dela sidan:

Reklambyrån Honesty har under flera år kunnat vara stolta över att de varit en av branschens mest lönsamma, men inte största, byråer. Rörelsemarginalerna har sedan 2010 hållit sig kring 20-procentstrecket medan omsättningen stigit från 4 till 51 miljoner.

I november 2016 tappade byrån dock storkunden Halebop till Perfect Fools, vilket tillsammans med några andra kundtapp lett till att omsättningen för 2017 sjunkit rejält. Från tidigare nämnda toppnotering har hälften försvunnit och 2017 omsatte Honesty 24 miljoner kronor. Den höga lönsamheten, på 22,35 procent, bibehåller man.

Under den andra halvan av 2017 fick dock byrån in en rad nya kunder, däribland Pricerunner, Red Flag och Lyko. De nya kunderna innebär att Honesty i sin årsredovisning beskriver 2018 års första kvartal som positivt.

Honesty lanserade i inledningen av 2018 dessutom ett nytt erbjudande som ligger i linje med varumärkeslöftet om att bli "Reklambranschens HBO". Det nya erbjudandet, som finns till vid sidan av fullservice, innefattar bland annat att Honesty säljer in karaktärsdrivna serieformat mot produktionsbolag. Ett exempel på det nya erbjudandet kan ses i serien "Mannen utan lokalsinne" som tagits fram för Cirkle K:s automatvarumärke INGO*.

– Egentligen handlar det inte bara om serieformat utan snarare om en tro på tydliga symboler som återkommer och bygger reklamkapital för varumärket. Det går inte att åstadkomma med de one-offs man ofta ser idag eftersom hjärnan uppfattar det som kognitivt dyrt att koda av helt nya saker och därmed scrollar vidare eller trycker på "skip ad"-knappen, berättade Honestys vd Walter Naeslund i samband med att det nya erbjudandet lanserades.

* I en tidigare version av den här artikeln uppgavs felaktigt att "Mannen utan lokalsinne" hade tagits fram tillsammans med reklambyrån INGO.


Dela sidan: