Dela sidan:

För fyra år sedan såldes den svenska pr-byrån Prime och dess systerbyrå United Minds till byråkoncernen IPG där man blev en del av kommunikationsarmen Weber Shandwick. Försäljningen av en av världens mest framgångsrika pr-byråer kom efter att Prime under flera år försökt inleda en internationell expansion som misslyckades utan externt kapital och kraft. Affären ska enligt uppgift ha varit värderad till omkring 250 miljoner kronor.

Byråns grundare Carl Fredrik Sammeli har sedan flera år tillbaka bosatt sig i Sydafrika men fortfarande jobbat aktivt med olika uppdrag. 

Nu går han ut i en intervju i DI Weekend och berättar att han tagit det slutgiltiga beskedet att lämna sitt livsverk. 

I intervjun beskriver han hur privatlivet tagit stryk och att hans familjen tröttnat på långa och många arbetsveckor. Vid ett familjemöte tidigare i år tog han det slutgiltiga beslutet.

För Resumé berättar han om att han funderat på att fullständigt lämna verksamheten sedan försäljningen till IPG 2014. Med 27 års erfarenhet från konsult- och kommunikationsbranschen var tanken de inledande åren efter försäljningen att fortsätta med någon form av konsultverksamhet, en tanke han sedan dess övergett.

– Det har varit en process där tankarna gått fram och tillbaka men nu vill jag gå vidare till något helt annat. Under de sex år jag bott här nere har jag lärt mig mycket om hur man gör affärer på den afrikanska kontinenten och det vill jag fortsätta med. Jag är och har alltid varit en entrepenör. I framtiden vill jag jobba med talang och entrepenörsfrågor, de frågor som har byggt Primes byråkultur, i helt andra sektorer. Även om jag jobbat i 27 år känns det som att jag har ett helt arbetsliv framför mig, berättar han.

Eftersom han lämnade sin operativa roll på Prime redan 2012 har beslutet att helt lämna byrån inte inneburit någon direkt separationsångest, förutom från de människor som varit med och byggt byrån.

– Jag är inte den som är sentimental över strukturer men kommer givetvis sakna många av de som varit med länge. Under åren har det hunnit knytas starka vänskaps- och lojalitetsband.

Framöver tror han att Prime står väl rustade för fortsatt framgång, så länge de håller i den entrepenörsgen som enligt Carl Fredrik Sammeli präglat byrån från starten.

– Paradoxalt nog är konsultföretag ofta konservativa, men mycket i vår framgång har legat i den förändringsbenägna kultur vi lyckats bygga. Primemodellen är egentligen en talangstrategi med en tillämpning som ingen annan lyckats överträffa. Lyckas ledningen behålla det i kombination med det entreprenöriella och förändringsbenägna kommer Prime klara sig alldeles utmärkt.

När Resumé frågar Carl Fredrik Sammeli om han kan lyfta fram något case som han är extra stolt över glider samtalet istället över i byråkulturen och hur Prime lyckats spränga gränserna för vad en byrå är för något.

– På många byråer är det ett team som jobbar med en kund som levererar, när de väl försvinner blir det heller inga nya priser. För ett antal år sedan försökte vi själva bena ut hur de lyckade projekten såg ut, och fann att det var en enorm spännvidd. Det var tolv team som jobbade med 14 kunder som hade levererat 20 projekt i världsklass. Projekten var dessutom fördelade över design, digitalt, pr, CSR och hållbarhet. Vi lyckades vara alla typer av byråer på en och samma gång, säger han.

Till sist berättar han om det projekt som enligt honom gjorde att Prime slog igenom på den internationella scenen, "Vac from the sea" som gjordes för Electrolux. Projektet innefattade bland annat en designkollektion med återvunnen plast från världshaven.

– Uppdraget kom direkt från Electrolux koncernledning som ville bli bättre på att kommunicera det miljöarbete man redan var bra på. Det var inte jag själv som kläckte idén men det kändes otroligt stort att få vara med och driva igenom och sälja det till kunden.


Dela sidan: