Dela sidan:

Hubspot, som tillhandahåller en CRM-, marknadsförings-, sälj- och kundtjänstplattform, har gjort en ny undersökning bland marknadsförare över hela världen.

Rapporten ”State of Inbound 2018” har tagit del av 6200 respondenter i 99 länder, från blandade branscher och positioner på små- till medelstora företag, och kartlagt deras prioriteringar inför det kommande årets marknadsföring. 

Undersökningen visar att allt fler företag vänder sig till inbound marketing, som jämfört med traditionell marknadsföring utgår från att tillhandahålla relevant innehåll som potentiella kunder själva söker sig till. 

75 procent av de europeiska företag som deltagit i undersökningen uppger att inbound marketing är deras främsta marknadsföringsmetod. Videokanaler toppar listan över plattformar annonsörerna helst annonserar på, där Youtube är störst med 45 procent. 

– Årets State of Inbound-rapport visar att marknadsföring har genomgått en dramatisk förändring det senaste decenniet. Det är anmärkningsvärt att bara en femtedel av företag nu anser att tidigare självklara metoder som kallringning och störande reklam är bästa tillvägagångssättet för att nå sina målgrupper. Det är väldigt kul att se att så många företag i olika branscher drar fördelar från inbound marketing i form av mindre kostnader, bättre mätbarhet och stadigare tillväxt, säger Susanne Rönnqvist Ahmadi, vp International Marketing på Hubspot, i en kommentar. 

Företagens prioriteringar inom inbound marketing:
Öka SEO/organisk närvaro (58 procent)
Blogginlägg (52 procent)
Marketing automation (48 procent)
Delning av innehåll (46 procent)
Interaktivt innehåll (36 procent)
Longform (e-böcker, whitepapers) (34 procent)
Visuellt innehåll (infografik) (31 procent)
Online-verktyg (30 procent)
Instruktionsvideor (25 procent)
Webbseminarier (23 procent)
Gratisprov (12 procent)
Vet ej (2 procent)
Annat (2 procent)

Kanaler som företagen planerar att lägga till i sin marknadsföring:
YouTube (45 procent)
Professionella nätverk (LinkedIn, Xing) (44 procent)
Instagram (42 procent)
Facebook video (40 procent)
Chattappar (Facebook Messenger, Whatsapp, etc) (24 procent)
Snapchat (16 procent)
Podcasts (15 procent)
Medium (9 procent)
Slack (6 procent)
Annat (2 procent)
Inget av ovan (12 procent)

Här kan du ta del av hela rapporten



Dela sidan: