Dela sidan:

ELLE är ett av världens starkaste varumärken inom modevärlden. Tidningen når omkring 75 miljoner användare online och har 33 miljoner månatliga printläsare. Tidningen ägs av Lagardére Group, en av Frankrikes större mediekoncerner som även sysslar med förlagsverksamhet, retail med fokus på turism och sport- och agenturverksamheten.

Nu står det klart att ELLE knyter ett globalt avtal med det norsk-svenska influencernätverket United Influencers. De två parterna har enligt Louise Fuchs, vd på United Influencers International och tf. vd på United Influencers i Sverige, jobbat tillsammans tidigare och har haft planer på att utöka samarbetet. 

Samarbetet går i linje med den internationella expansion som United Influencers tidigare aviserat.

– Vår roll blir att stärka ELLE med vår kompetens och våra resurser inom influencer marketing. När vi jobbat internationellt har vi tydligt märkt av att den svenska och norska marknaden ligger i framkant inom området. Det kommer ge nya möjligheter för ELLE att nå unga målgrupper, säger Louise Fuchs till Resumé.

United Influencers kommer bistå ELLE både strategiskt men även leverera koncept som sedan matchas med bolagets profiler. Louise Fuchs vill inte avslöja hur mycket avtalet är värt eller vilka marknader man först kommer fokusera på men menar att avtalet innebär en milstolpe för United Influencers. Bolaget omsatte förra året 77 miljoner kronor men har tampats med att nå lönsamhet.

Ett av de steg som United Influencers tagit för att få en mer skalbar verksamhet är utvecklingen av marknadsplatsen UI Market. På marknadsplatsen, som fortfarande är i betaversion, ska både influencers och kunder kunna registrera sig och hitta samarbetspartners samt skapa och hantera olika kampanjer. På den norska marknaden är United Influencers alla profiler redan påkopplade och bolaget väntar sig att UI Market ska lanseras på bred front i hösten.

Tidigare i år lämnade United Influencers svenska vd Linda Palmgren bolaget med omedelbar verkan, detta efter att hon och ledningen varit oeniga om den framtida strategin.

Läs Resumés helgintervju med Linda Palmgren här.


Dela sidan: