Dela sidan:

Contentbyrån Borg&Owilli kan fortfarande klassas som en ny och färsk sådan. 2016 kom bolagets allra första bokslut och visade upp en omsättning på knappt 17 miljoner. I en tidigare intervju med Resumé sa grundaren Mikael Owilli att man för det andra året räknade med att ha tredubblat omsättningen. 

Nu visar det nya bokslutet att Borg&Owilli levererat och lyckats med att tredubbla sin omsättning. Med fyra månader förlängt räkenskapsår ligger den nya siffran på strax över 60 miljoner. Precis som många andra delar av contentbranschen är företaget välmående och visar även upp en god vinstmarginal på 21,95 procent. Förra året låg dock vinstmarginalen ännu högre med 31,55 procent.

Borg&Owilli har riktat in sig mot kunder som jobbar inom B2B och består av delarna Borg&Owilli Agency och Borg&Owilli Media. Agency-delen är en renodlad produktionsverksamhet där de bland annat gör rörlig bild och artikelserier. Borg&Owilli Media står sedan för sälj och distributionslösningar.

Bland annat har man ett säljavtal gällande digitala nativeannonser med Veckans Affärer, VA Finans och Business Insider Nordic. 

– Vad som fick oss intresserade från början var insikten att alla varumärken eller produkter har en historia att berätta bara man ställer de rätta frågorna. Problemet med många företag är att de inte har någon koll på vad deras målgrupp tycker är intressant, trots all data som finns tillgänglig jobbar fortfarande man utifrån magkänsla. Som företag måste man ställa sig frågan vad som gör ens varumärke eller produkt unikt. Börjar man med det kan man förhoppningsvis utforma värdeskapande innehåll som faktiskt är relevant, har Mikael Owilli tidigare sagt till Resumé. 

Läs mer: Helgintervju med Mikael Owilli.  


Dela sidan: