Dela sidan:

Efter nittio minuters oavbrutet flöde av samhällskunskap, konstfördjupning och en gnutta aktieanalys på Södra teatern i Stockholm får Per Granqvist motta ovationer från publiken. En publik som i delar består av kommunikationsproffs, innovationsguruer och marknadschefer. I virkad slips och skrynklig kavaj förmedlar han traditionell bildning uppblandad med humor och lite svärta.

Några dagar tidigare på en uteservering vid Stureplan förklarar Per Granqvist varför han satte upp föreställningen "Självgod som fan".

– Vi är i en tid när många säger att vi behöver en ny berättelse om Sverige. Men nej, vi behöver miljoner nya berättelser om Sverige. Vi har en självbild om att vi är världens bästa land. Det stämmer inte, för hur kan vi då ha så många problem? Om vi taggade ned lite och insåg att vi är bra men inte bäst då kan vi bli sättre.

Men hur når man ut med en sådan berättelse utan att vara uppbackad av ett mediebolag? Det var hans agent, Elcim Yilmaz, som hade det hisnande förslaget med en egen scenshow.

– Det är naturligtvis också en personlig utmaning för mig, säger Per Granqvist.

Per Granqvist är en blandning av traditionell kunskapssyn och de senaste medievalen. Ger ut den medie-teoretiska boken "Den stora bubblan" parallellt med sajten Filterbubblan.se som är datadriven journalistik.

– Jag försöker vara journalist på en massa olika sätt. Instastories är något jag började med för någon månad sedan och där är det otrolig respons.

– Instastories är grejen alltså, säger han och skrattar.

Där kan han blomma ut i vad en det skulle kalla – trams. Det är medvetet. Han har lärt sig av tv-producenten Karin af Klintberg ("Värsta språket, "Historieätarna" reds. anm).

– Bara du kan få folk att skratta lite går det att stoppa in fakta när de har munnen öppen. Det gäller att bygga upp ett förtroende, tramsa lite och funkar det bra kan jag vara skarp i mina formuleringar.

Han beskriver sig själv som en folkskollärare. Den journalistiska ambitionen är folkbildning, kritiskt tänkande och han tycker att den intellektuella nivån i svensk journalistik är för låg. Heidi Avellan på Sydsvenskan har lärt honom att vinkla om, tänka annorlunda och försöka förstå.

Vem skriver du för?

– 75 procent av de som följer mig är kvinnor mellan 25 och 55 år. De som förr eller senare blir nyfikna kulturtanter.

Och han förväntar sig att publiken ska förstå sin samtid.

– Det är 2018, har du inte koll på mångfald och feminism är det inte mitt problem. Jag försöker inte nå alla, utan de som vill veta mer.

Vad är målet?

– Bli chef på Skansen.

Billy Andersson

---------------------------

Per Granqvist är vinnare av Resumés tävling Näringslivets 150 Superkommunikatörer. Granqvist tog hem kategorin media.

Läs intervjun med den totala vinnaren Petter Stordalen här.

Och läs intervjun med Elcim Yilmaz, vinnare i kategorin kommunikation här.


Dela sidan: