Dela sidan:

Personligen märkte Simon Strand knappt av NMR:s deltagande under Almedalsveckan. Men när han förra veckan befann sig på Youth 2020s seminarium, där panelister från olika ungdomsorganisationer deltog, så insåg han hur påverkade ungdomarna hade blivit av nazisternas närvaro i Almedalen. 

Som svar lanserade han initiativet #näringslivetbackarupp, som uppmanar näringslivsaktörer att ta rygg och sätta ner foten mot extremistiska krafters framfart under Almedalen. 

På listan har nu giganter som Nasdaq och Sveriges Annonsörer skrivit på uppropet, för att ställa krav som ska gynna det demokratiska och stoppa det extremistiska. 

Simon Strand vill se att fler ställer sig bakom initativet, men är ändå nöjd med de företag som redan nu skrivit på uppropet. 

– Jag är nöjd med tyngden och bredden med tanke på att det ändå är semestertider. Jag har inte bearbetat telefonkatalogen från a till ö, och hade nog kunnat få in ännu fler redan nu om jag jobbat heltid med initiativet. 
Samtidigt är det inte ett jättelitet beslut att ta. Det är ändå en kravställning man ställer sig bakom kring hur saker ska skötas, även om det är enkelt att ställa sig emot nazister. Att på en vecka ta det beslutet under en tid när nästan alla är på semester är väldigt bra av de företag som redan nu anslutit sig, säger Simon Strand till Resumé. 

Du ser inte ett problem med att företag ger sig in i det politiska?
– Jag tycker inte vi ger oss in i det politiska, eftersom vi inte tar ställning till förändrad lagstiftning. Det är inte ett politiskt budskap att vilja se att lagen skyddar de demokratiska och begränsar de våldsbejakande, extremistiska krafterna. 

Simon Strand säger att företag som märkt av NMR:s närvaro i Almedalen varit snabbare på att haka på initiativet. Nu har man även tagit kontakt med polisen för att föra en dialog i hur nästa års vecka kommer att se ut. 

– Vi har våra ingångsvärden och sen är det upp till polisens expertis att ta ställning till det. Vi vill att de ska sköta sitt uppdrag. Det fanns påtagliga brister i hur man hanterade det i år. Sedan förstår vi att det inte är ett enkelt jobb och att detta säkert är bland det svåraste de har att hantera.

Almedalen beskrivs ofta som en demokratisk vecka. Vilken roll spelar näringslivet där?
– Nu har jag ingen statistik, men bland 4000 evenemang står näringslivet för hälften eller mer och rent ekonomiskt står vi för en ännu större andel av totalen. Samtidigt är det klart att näringslivsaktörer har blivit allt viktigare i samhällsfrågor idag än för tio år sedan. Det är inte bara en fråga om pengar, utan också om utvecklingen av samhällsfrågor. Näringslivets betydelse i Almedalen är extremt stor. Vårt initiativ visar också att vi kan spela en demokratisk roll. Om företag vill kan man spela en väldigt viktig roll i det demokratiska systemet och samtalet, vilket vi gör med det här uppropet. 

Uppropet riktar sig endast till näringslivsaktörer. Mediehus och myndigheter har man valt bort. 

– ringslivets roll är mer valbar eftersom medierna är där som neutrala aktörer. Det är lättare för näringslivet att agera fritt och eftersom vi har en annorlunda roll är vi inte heller måltavla på samma sätt. Det har ett viktigt signalvärde om de som inte själva har varit måltavlor griper in.

Har NMR hört av sig till dig?
– Nej, inte vad jag har märkt i alla fall.

Lista över företag som stöttar #näringslivetbackarupp:

Almedalen Weekend

Borg Owilli

Business Sweden

Edelman Deportivo

Juno PR

Livsmedelsföretagen

Luleå Näringsliv

Luleå Hamn AB

Miltton Group

Nasdaq

Nordic Capital

Redgert Comms

Segulah

StudentConsulting

Sveriges Annonsörer

Toborrow

Visit Luleå AB

Yours kommunikationsbyrå

3T Invest

500

 



Dela sidan: