Dela sidan:

De senaste åren har contentbyrån Appelberg följt en jämn kurva rent omsättningsmässigt, med siffror på strax under eller över 75 miljoner. Förra året hamnade man dock under 70-strecket och hade en omsättning på strax 68 miljoner, vilket är ett tapp från 2016 då man låg på runt 75 miljoner. 

Appelberg är dock fortfarande en av Sveriges ledande contentbyråer inom B2B, med bland annat kunder som Nordea, Tele2 och Spendrups. Fram tills 2014 ägdes man av Stampen som sedan sålde vidare bolaget till Mediaplanet. Förra året köpte även Mediaplanet upp samtliga aktier i N365 Group och idag delar Appelberg lokaler med koncernkollegan. 

Nettomarginalen för 2017 låg på 7,33 procent, vilket är en minskning i  vinstmarginalen från 2016 som då låg på 10,84 procent. Antalet anställda har minskat med fem personer, från 53 till 48. 

I årsredovisningen berättar Appelberg att omsättningstappet beror på att förflyttningen mellan tryckta och digitala kanaler ökat, vilket inneburit förlorade tidningsuppdrag. Samtidigt ser man en högre efterfrågan på digital content, men de digitala volymerna är mindre än printuppdragen och måste därför öka för att behålla omsättningskurvan från föregående år. 


Dela sidan: