Dela sidan:

På uppdrag av Sveriges Annonsörer har Novus gjort en ny undersökning och kartlagt svenskarnas favoritvarumärke inom nöjesparker. 

Runt 1000 svenskar blev tillfrågade vilket av de 26 kändaste parkerna i Sverige som man anser har starkast varumärke. Liseberg toppar överlägset listan och får i snitt fyra av tio röster. 

De i åldern 30-49 år röstar i ännu högre usträckning på Liseberg, där de får 51 procent av rösterna. Även människor bosatta i Västsverige, inte helt överraskande, väljer att i 77 procent av fallen lägga sin röst på Liseberg. 

– Liseberg är ett av Sveriges mest besökta turistmål och mycket omtyckt, vilket avspeglas i undersökningen där nöjesparken tar en överlägsen förstaplats. En nöjespark är så mycket mer än bara en park idag med åkattraktioner, det är en upplevelseplats och både Liseberg och Gröna Lund har verkligen lyckats med att paketera både innehållet och kommunikationen kring detta framgångsrikt, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, i en kommentar. 

Gröna Lund hamnar tvåa på listan med 18 procent av de totala rösterna, men där rösterna i Stockholm ligger på 32 procent. 

FRÅGA: Vilken nöjespark i Sverige anser du har starkast varumärke? (Endast de svarsalternativ med över 1 % redovisas)

Liseberg 42 %
Gröna Lund 18 %
Kolmården 9 %
Skansen 8 %
Astrid Lindgrens Värld 7 %
High Chaparral 1 %
Daftöland 1 %
Skara Sommarland 1 %
Nordens Ark 1 %
Vet ej/ingen åsikt 8 %

Källa: Sveriges Annonsörer



Dela sidan: