Dela sidan:

Tomas Franzén är övertygad om att affären kommer att bidra till en ljus framtid för Bonniers verksamheter i stort. Affären som innefattar kanaler som TV4, Cmore och finska MTV3 ser han som ett måste när konkurrensen bland globala aktörer som Netflix och Amazon ökar. 

Vad betyder affären för Bonnier?
– Vi tycker att vi får ett bra pris för en bra verksamhet som ger oss ny kraft och handlingsfrihet framåt. Vi har under de senaste åren jobbat hårt med utveckling av digitala produkter och tjänster och det här ger oss nya muskler för att kunna vara en fortsatt bra ägare av våra andra medieverksamheter, säger Bonnier AB:s vd, Tomas Franzén, till Resumé. 

Det har varit en intensiv vår för Bonnier och Resumés avslöjande om affären satte igång flera spekulationer. Prislappen ryktades ligga på 10 - 12 miljarder för köpet av Bonnier Broadcasting. 

Säljer ni för mindre än vad ni hoppats på?
– 
Det är bara rykten som cirkulerat. Vi får ett bra pris för en bra verksamhet som stärker oss finansiellt. Vi har möjlighet att öka på takten av digitalisering inom alla andra verksamheter och stärker vår roll i de andra verksamheter. Det är en positiv affär för oss och för de bolag som ingår i Bonnier Broadcasting, eftersom Telia ger en trygghet. Det finns bara vinnare på den här affären. 

Ni säger att TV4 visat på god tillväxt, men ändå väljer ni att sälja. Varför det?
– För att vi gör en riktigt bra affär. Det går också tillbaks till att titta framåt på den globala konkurrensen inom tv och video - det har blivit en global marknad med spelare som Netlifx och ryktande om att Amazon är på väg hem - de är otroligt starka konkurrenter. Vi tror att Telia och Bonnier Broadcasting som en kombo har bättre möjligheter att möta den globala konkurrensen än vad vi hade haft på egen hand.

Det har även tidigare cirkulerat uppgifter om att Bonnier skulle behålla 10 - 20% av verksamheten, men nu står det alltså klart att Telia förvärvar hela Bonnier Broadcasting.

Slutförhandlingarna har dragit ut på tiden, eftersom Telia varit oroliga att Bonnier ska starta en ny konkurrerande tv-verksamhet. Men enligt Tomas Franzén kommer det inte att ske. 

– I alla förhandlingar och förvärv är det normalt att en som säljer en tillgång också åtar sig att man inte konkurrerar inom samma verksamhet på några år, vi kan ju inte starta ett nytt TV4 dagen efter försäljningen. Det gäller alla affärer.

Många är oroliga att staten nu får för stort inflytande i mediesverige. Vad anser du om den saken?
– Det är ingenting som vi kommenterar. Vi gör en affär med Telia och sen har det varit viktigt för oss att föra en diskussion med Telia om hur det är att vara medieägare och hur man säkerställer det redaktionella oberoendet - där man inte blandar sig in i journalistiken. Telia har inte för avsikt att ändra på det sättet att jobba. Därför blir Bonnier Broadcasting också en egen enhet inom Telia med Casten Almqvist som högste chef och ansvarig utgivare - så där tror jag inte att det kommer bli någon skillnad. Vi värnar om den journalistiska friheten.

Vad händer i processen framöver?
– Först ska affären konkurrensprövas, och andra halvåret nästa år ska det vara klart. Vi bedriver redan idag en framgångsrik digital verksamhet inom olika affärsområden: t.ex. böcker där vi gjort framgångsrika förvärv av innovativa bolag i Tyskland, och gärna tittar vidare. Bookbeat går bra och där ska vi se ifall vi kan lansera det på flera marknader. Vi är intresserad av digital utbildning där vi redan har Clio Online som är ledande i skandinavien. I B2B ser vi möjligheter och spännande möjligheter, där Resumés uppköp av Dagens Media är ett exempel. Det finns gott om intressanta alternativ. Försäljningen gör oss till en starkare ägare med större handlingsutrymme.

– Affären gör det möjligt att öka takten i organiska investeringar inom saker vi redan håller på med, men det kan också utnyttjas till att göra kompletterande förvärv – även större sådana – inom områden som vi idag jobbar med, eller som kommer i framtiden. Det får vi återkomma till, eftersom affären inte går igenom förrän 2019. 

Bonnier Broadcastings omsättning var år 2017 7.5 miljarder kronor, med ett resultat om 423 miljoner kronor. I och med förvärvet bildar Telia Company ett nytt affärsområde, där Bonnier Broadcasting kommer att ingå. Telias avsikt är att Bonnier Broadcastings nuvarande vd Casten Almqvist fortsätter inom samma roll i det nya affärsområdet.

– Den här affären innebär en ytterligare förstärkning av Bonnier Broadcastings existerande strategi, och den är logisk när man ser till förändringarna på en global och hårt konkurrensutsatt mediemarknad. Med Telia som ägare skapas ännu bättre förutsättningar för vår satsning på högkvalitativt svenskt innehåll inom allt från nyheter och sport till drama och underhållning. Med Telias position inom teknik och distribution får vi tillsammans nya möjligheter att nå ut med våra program och tjänster till stora grupper av användare i Sverige och Finland, säger Casten Almqvist, vd Bonnier Broadcasting, i en kommentar. 

Bonnier klev 1997 in som delägare i TV4 och blev ensamägare 2007. År 2005 förvärvades MTV, och 2008 förvärvades C More (då Canal Plus).

Affären kräver myndighetsgodkännande, och väntas slutföras under andra halvåret 2019.

Bonnier AB:s rådgivare i transaktionen har varit SEB Corporate Finance, Roschier och Deloitte.

Klockan 11.00 idag kommer det hållas en pressträff där Marie Ehrling, Telia Companys styrelseordförande, Johan Dennelind, vd och koncernchef för Telia Company, Tomas Franzén, vd Bonnier AB och Casten Almqvist vd Bonnier Broadcasting medverkar. 

LÄS MER: Jan Scherman: Därför vill Bonnier göra sig av med TV4

LÄS MER. Jan Scherman: Bonnier-vd:n Tomas Franzén befinner sig i farozonen

LÄS MER: 
Affären gör Bonniers framtida inriktning oklar

LÄS MER: Bonnieraffären ger Telia möjlighet att ge sig in i rättighetsfajten

 



Dela sidan: