Dela sidan:

Efter att det stod klart att Telia köper hela Bonnier Broadcasting – där kanaler som TV4, Cmore och finska MTV ingår – så ser TV4:s vd Casten Almqvist att affären skapar ännu bättre förutsättningar för att leverera Sveriges bästa tv-upplevelser. 

Men först måste Konkurrensverket godkänna affären, där Bonnier Broadcasting blir ett nytt affärsområde inom Telia Company. Om köpet går igenom har Telia för avsikt att utse Casten Almqvist som ny vd för affärsområdet. 

– Det här känns roligt, spännande och så klart även utmanande, som ett besked om en framtida genomgripande förändring ska kännas. Det är en bra affär både för Telia, Bonnier och Bonnier Broadcasting, och inte minst för våra användare och kunder. Det ger oss möjlighet att utveckla nya tjänster och stärka TV4:s och C Mores fortsatta satsning på svenskt kvalitetsinnehåll för en lång tid framåt. Det i en tid när våra konkurrenter är globala jättar som Facebook, Youtube, Netflix och Amazon snarare än SVT, MTG och Discovery, säger Casten Almqvist i en kommentar till TV4

Casten Almqvist tycker att man får en stark ägare i Telia, med muskler inom teknik och distribution som långsiktigt kan säkra satsningen på svenskt innehåll. 

Hur påverkar det, och det faktum att Telia inte har någon tradition av publicistik, TV4:s innehållsverksamhet och det publicistiska oberoendet?
– Jag känner mig helt trygg i att vår journalistiska verksamhet fortsätter att skötas helt oberoende av ägaren, precis som i dag. Telia är fullt medvetet om vikten av att värna den oberoende journalistiken och vårt innehåll. Det garanteras bland annat av att vi blir ett eget affärsområde. Det gäller också när det handlar om det statliga ägandet i Telia, där bolagsstyrningen fungerar så att ingen enskild aktieägare kan gå in och styra verksamheten.

Nu väntar en lång process innan fusionen träder i kraft. 

– Vi får inte riskera att bli stillasittande och omsprungna under den perioden. Jobba på och satsa helhjärtat i högt tempo, fortsätt att förändra, göra affärer och våga välja och välja bort. Förändring, flexibilitet och fortsatt transformation behöver vi ändå ägna oss åt, det är nödvändigt oavsett ägarskap framöver.

Finns några planer på nedskärningar?
– Det finns inga sådana planer, det här handlar inte om att spara pengar. Telia köper vår verksamhet för att de tror på den samverkan och de nya möjligheter det skapar. Men vi vet helt säkert att förändringen i vår bransch aldrig har gått så snabbt som nu. Samtidigt vet vi att den i framtiden aldrig kommer att gå långsammare än i dag. Det behöver både vi och våra ägare förhålla oss till.



Dela sidan: