Dela sidan:

Com Hem är inte nöjda med Telias uppköp av Bonnier Broadcasting. På Twitter har de öpppet visat sitt missnöje. Via twitterkontot Com Hem Press retweetar man Jacob Bolin, som jobbar med public affairs på Com Hem: 

– Konsumentpriserna riskerar att drivas uppåt då ett företag äger och har kontroll över både innehåll och distribution. Detta har vi sett på andra marknader, till exempel i USA, säger Petra von Rohr, kommunikationschef på Com Hem, till Resumé. 

– Staten blir en alltför dominerande ägare av media. I slutet av 80-talet skedde en avreglering av det svenska tv-monopolet vilket skapade en konkurrenssituation som gynnade svenska konsumenter med större valmöjlighet till rimliga priser.

Petra von Rohr säger också att staten bör ha inflytande över Telias infrastruktur av säkerhetspolitiska skäl, men också för att bidra till att alla tjänsteleverantörer kan konkurrera om svenska hushåll på rimliga villkor.

– Om staten säljer sina aktier i Telia för att undvika maktkoncentration på mediemarknaden förlorar man också inflytande över infrastrukturen vilket vore olyckligt. 

Enligt Petra von Rohr kommer tv-marknaden förändras i och med affären, men hävdar samtidigt att Com Hem har en gedigen plan för hur de ska utvecklade erbjudandet inom tv och play. 

Samtidigt pågår det även förändringar inom Com Hem. Den 10 januari meddelade man att man har för avsikt att fusionera ihop bolagen Com Hem och Tele2. Affären handlar om att kunna möta framtidens behov av ett uppkopplat liv, och är tänkt att gå igenom under fjärde kvartalet i år. 

Aron Samuelsson, kommunikationschef på Telenor, är mer försiktig i sitt förhållningssätt till Telia-affären, men hävdar att det är viktigt att bibehålla en god relation med Bonnier Broadcasting. 

– Den här affären gör det ännu tydligare att alla operatörer måste få tillgång till Bonnier Broadcastings innehåll oavsett plattform, och oavsett linjär-tv eller play-tjänster på ett icke-diskriminerat sätt, säger han. 

Siktar ni på att göra en liknande affär i framtiden?
 Det är inget jag kan kommentera. Men vi håller inga dörrar stängda när det handlar om vår utveckling framåt och vilken väg vi ska ta. Vi tittar alltid på vad som är bäst utifrån ett kundperspektiv. Tv-branschen omstöps och det kan bli aktuellt att behöva göra förändringar själva, men jag kan inte berätta mer om vad det kommer innebära.



Dela sidan: