Dela sidan:

Under gårdagen gick MSB ut med uppmaningen om att alla kommuner och landsting skulle införa totalt eldningsförbud. Samtidigt fortsätter företag att göra reklam för en sommar fylld med grillning. 

I DNs tisdagsnummer hittade Resumé två annonser som kan kopplas till grillning. Bredvid en artikel om hur rekordstora EU-insatser hjälper Sverige att stoppa bränder syntes en annons från Lidl. 

I annonsen står det bland annat: "Grilla eller schtek, alltid till fokliga priser". Annonsen gjordes förvisso innan sommaren och är ett av bidragen i DN-tävlingen Reklamcupen. Men med tanke på omständigheterna får annonsen motsatt effekt. 

– Med facit i hand blir formuleringen med att grilla eller schteka olycklig. Därför uppmanar vi alla att helt enkelt bara "schteka". Vi tog redan förra veckan ut engångsgrillar ur sortimentet. Från och med idag tar vi bort alla andra grillartiklar, såsom grillkol, tändvätska och grillrengöring, säger Marcus Haglund på Lidl:s kommunikationsavdelning till Resumé. 

Bastuspecialisten gör i sin tur reklam för sin utespis av emaljerat gjutjärn. Man skriver bland annat: "Önskar du även känna den sköna brasvärmen i din trädgård så har vi flera populära alternativ att visa i vår butik eller på vår hemsida". 

Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, säger att det förmodligen beror på semestertider och att organisationerna kanske inte har beredskapen eller lyhördheten för att anpassa sig till samhällsutvecklingen. 

– Vissa saker är svåra att förutspå. Att det skulle bli eldningsförbud är inget man tänkt på när man planerat in sina kampanjer och annonser sedan en längre tid tillbaka. Sen är det klart att man ska ta sitt ansvar när det väl sker. Och det har många gjort: Livsmedelsbutiker har bland annat slutat sälja grillningsprodukter.

Fast man borde väl ändå ha koll på att det påverkar marknadsföringen negativt?
– Absolut, och det säljer nog inte så bra heller. Men så är det ju alltid: sker det en flygplansolycka ska man plocka bort flypglansannonser eftersom folk inte blir så sugna på att flyga då.

Tero Marjamäki tycker att företagen borde sätta upp en plan för vad som händer med annonserna under semestertiden. Han tycker även att det ska finnas en dialog mellan annonsör och publicist om man under rådande läge ska köra annonsen. 

– Jag tycker inte man kan lägga över ansvaret på DN, men det borde vara sin plats att kontakta annonsörerna och fråga om de vill köra annonsen. Det ser inte bra ut för DN heller, så klart.

Johan Markström, annonschef på DN, tycker att det i Lidl:s fall är olyckligt eftersom deras annons är ett bidrag i Reklamcupen, som gick vidare i första omgången den 26 juni, innan det rådde eldningsförbud. 

I Bastuspecialistens fall anser han dock att produkvalet skulle anpassats till rådande läge. 

Ni måste väl ändå ha koll på eldningsförbundet?
– Vi har en avdelning som tar emot allt material och agerar om det skulle finnas anledning till att vi inte borde publicera annonserna. Båda dessa annonser har varit införda i tidningen innan rådande situation vilket gjort att man från vårt håll inte reagerat på innehållet på samma sätt som om det hade varit nya annonser, det sker nämligen ingen andra kontroll av annonser som redan varit införda i tidningen och inte varit uppe för granskning, säger Johan Markström.

Har ni varit i kontakt med annonsörerna och påpekat att annonsen kan få motsatt effekt?
– Vi har mig veterligen inte varit i kontakt med annonsörerna kring detta. Men med facit i hand så hade vi kunna påpeka detta till annonsörerna och givit dem möjligheten att ändra eller byta annonsen.

– Vi kommer kontakta annonsörerna för att diskutera möjligheten till att ändra i annonsen framåt.

Resumé söker Bastuspecialisten för en kommentar. 



Dela sidan: