Dela sidan:

Tidningsläsare av Barometern Oskarshamns-Tidningen (OT) fick ta del av ett innehåll utan musikrecensioner och rapporteringar från Emmabodafestivalen, som ägde rum förra veckan. Anledningen var att tidningen inte levde upp till de villkor som festivalarrangörerna satt upp inför årets festival.

För att Barometern-OT skulle beviljas pressackreditering var de tvugna att ta bort sina betalväggar till artiklar kopplade till festivalen, något som tidningen valde att inte gå med på. 

Hampus Karlsson som jobbar på festivalen frågade tidningen:
"Ämnar ni lägga era recensioner från festivalen bakom en betalvägg eller kommer de vara tillgängliga för alla? För det som ligger bakom en betalvägg är inte av intresse för oss och än mindre för våra besökare."

Tidningen försökte förklara att journalistik kostar pengar. När en fotograf sedan gick in på festivalområdet, ovetandes om de nya villkoren, nekades han inträde. Det fick kulturchefen, Kim Ustamujic Johansen, att tappa hakan. Hon tog då beslutet att tidningen inte skulle bevaka festivalen i år. 

– Det är första gången som vi någonsin har blivit nekade ackreditering. Som kultur- och nöjesjournalist ackrediteras man till flera olika evenemang varje år och vi har varit på Emmabodafestivalen i flera år. Det är konstigt att vi helt plötsligt blir nekade nu, för det är inget som har ändrats i tidningens sätt att jobba. 

Hampus Karlsson hävdade i sin tur att det knappt är några ungdomar som läser tidningens innehåll, eftersom de tar betalt. 

Enligt Kim Ustamujic Johansen har även festivalens grundare, Håkan Karlsson, gått ut öppet på Facebook och sagt att om Barometern så gärna vill komma får de betala inträde som alla andra och att tidningens närvaro inte är av intresse eftersom det är mest ungdomar på Emmaboda. 

– Jag kan ifrågasätta det där. Emmabodafestivalen lockar en stor publik – både fest- och musikintresserade. Det är tråkigt att de enbart ser det som att de går miste om marknadsföring, men det är inte journalistikens roll att marknadsföra festivalen. Marknadsföringen får ju de stå för och ackreditering finns för att journalister ska kunna bevaka evenemang. 

Kim Ustamujic Johansen anser att trygghetsbiten är viktig för att göra ett bra journalistiskt arbete och att den faller utan en ackreditering. Hon får medhåll av tidningens nyhetschef i Kalmar, Héctor Barajas. 

– Hur vi skräddarsyr vår journalistik är vår sak och vi anpassar inte den till arrangörens målgrupp, det är inte vårt uppdrag. Vi vill kunna jobba fritt. Vi är ingen publik och är där för att utföra ett journalistiskt arbete. Det är inte en fråga om pengar, utan tillgänglighet och en bekräftelse att det vi gör är ett jobb. Utan ackreditering hamnar vi en position där inte kan göra vårt jobb fullt ut. Emmabodafestivalen vill bestämma hur vi publicerar vårt innehåll, men det kan de glömma, säger Héctor Barajas.

– Det är tråkigt för vi ser festivalen som en positiv sak för Emmaboda och regionen - och nu känner jag att det var tråkigt att vi inte fick ge en positivare bild av evenemanget med musiken och stämningen runt omkring. Alla är förlorare helt enkelt, säger i sin tur Kim Ustamujic Johansen. 

Kim Ustamujic Johansen säger att Barometern-OT varit en betaltidning sedan 1841 och att det är nödvändigt för att erhålla de resurser som krävs att för att erbjuda en kvalitativ journalistik. 

– Jag ser dock inte det här som en oroväckande utveckling, utan det är något helt unikt. Jag har aldrig mött det tidigare och tror aldrig jag kommer göra det igen heller. 

Medierådgivaren Joakim Jardenberg är av en annan uppfattning och välkomnar Emmabodafestivalens beslut. 

– Det här handlar inte om att hindra demokratin eller journalistiken, Barometern får så klart lov att skriva och granska hur mycket de vill ändå. Det handlar istället om att förstå den nya spelplanen, där Barometern behöver festivalen mer än vad festivalen behöver tidningen. Och om då materialet ska låsas in bakom en betalvägg så finns det inga positiva värden kvar, tvärtom riskerar festivalen att dras med i den badwill som skapas när det länkas till oåtkomliga texter i de kanaler där festivalens publik faktiskt befinner sig.

Joakim Jardenberg anser att Barometern-OT:s kulturchef drar på sig offerkoftan, istället för att ta sig en funderare på mediernas nya roll. 

– Medielandskapet har förändrats och alla publicister måste inse att de enbart är intressanta för någon form av samarbete om deras publik upplever dem som relevanta och värda att ha en relation med. Man kan enkelt konstatera att festivalen har fler följare på Facebook än Barometern, så redan där är det enkel matematik. Dessutom är det sannolikt att Emmabodafestivalen får ut avsevärt mer av att ackreditera en genomsnittlig influencer på instagram än av en artikel bakom betalväggen i Barometern. Då blir beslutet inte bara enkelt utan också helt självklart.

Resumé har sökt både Hampus Karlsson och Håkan Karlsson för en kommentar. 
 



Dela sidan: