Dela sidan:

Acast släpper nu årsredovisningen från 2017 och för första gången visar bolaget upp en högre omsättning än förlust.

Under 2017 gick poddplattformen från 49,8 miljoner kronor till 85,7 miljoner kronor i omsättning, vilket innebär en tillväxtökning på 90 procent. Samtidigt har resultatet har gått från minus 52,6 miljoner till minus 65,1 miljoner sedan 2016. 

Antalet poddar har växt med 75 procent och hade cirka 650 miljoner lyssningar i 200 olika länder. 

I ett pressmeddelande skriver Acast att 2017 var första gången som investerare fick upp ögonen för podcastbranschen på allvar. Under föregående års tredje kvartal fick Acast en investering på cirka 19.5 miljoner dollar och har sedan dess fortsatt att investera i sin teknik. Man har även haft i uppdrag 
att skapa en podcastintegration med Ford Motors nya in-car underhållningssystem.

– Vi växte fortsatt exponentiellt under 2017 och det mönstret ser vi förstärks under 2018. Vi har gjort mycket för att stärka upp affären och se till att bolaget har en större omsättning per lyssningar än någonsin förr. Vi är nu precis halvvägs igenom 2018 och har dubblat våra månatliga lyssningar jämfört med samma tidpunkt förra året. Acast har nu 100 miljoner lyssningar per månad och ser fram emot det som resten av 2018 har att erbjuda, säger Acast vd, Ross Adams, i en kommentar. 

Förra året anslöt sig Vouge, Vice Media och The scientific American till Acast och sedan dess har man sett att podcast-marknaden gått mer mot massmedia, än influencerdrivet. 

USA är Acasts snabbast växande marknad och kommer att representera en allt större andel av verksamheten.



Dela sidan: